VÆRN OM SYNET

Tørre øjne – et irritationsmoment for mange ældre

Irriterede øjne findes hos ca. 15% af ældrebefolkningen over 65 år. Tilstanden kan skyldes nedsat tåreproduktion eller øget fordampning af tårevæsken. Behandlingen er først og fremmest kunstige tårer samt undgåelse af provokerende faktorer

Af Sven Johansen Øjenlæge
Øjets overflade
Figur 1. Øjets overflade samt de kirtler, der sikrer overfladens fugtighed

Tørre øjne er en betegnelse for mange tilstande, som har det tilfælles, at der er en forstyrrelse af tårefilmen på øjets overflade.

En stor del af befolkningen har tørre øjne, og behovet for behandling er højt. Tørre øjne forekommer med stigende hyppighed ved stigende alder og optræder lidt oftere hos kvinder. Det kan beregnes ud fra forekomsten af tørre øjne i andre lande med en tilsvarende befolkningsstruktur, at der findes tørre øjne hos ca. 11% af befolkningen mellem 30 og 60 år, og nogle undersøgelser har vist en andel på mere end 15% af befolkningen over 65 år.

Tørre øjne kan forværres ved lav fugtighed, blæst, aircondition, luftforurening, mangel på søvn, brug af computer (nedsat blinken) samt ved brug af visse former for medicin.

Tørre øjne kan medføre mange gener i øjnene, enten som et mildt forbigående ubehag, eller som en vedvarende irritation i form af brænden, kløen, rødme, smerte, øjentræthed og synsforstyrrelser.

Tårefilmen

Hos mennesket fylder tårefilmen kun 0,01 ml, er blot 0,01 mm tyk og består af 3 lag:

1. Yderst det tyndeste lag, som består af forskellige fedtstoffer, der produceres af fedtkirtler placeret i øjenlågene.

2. Midt i tårefilmen er det tykkeste lag, som først og fremmest består af vand, som produceres af tårekirtlen beliggende i øjenhulen bag øvre øjenlåg.

3. Inderste lag af tårefilmen består af slimstoffer og dannes af slimproducerende celler på øjets overflade, først og fremmest fra bindehinden (den gennemsigtige hinde, der dækker det hvide i øjnene), som vist på Fig. 1. Slimlaget holder vandet på øjets overflade og muliggør, at vandet fordeler sig på overfladen.
Schimer test
Figur 2. Schimer test – måling af tåreproduktion med papirstrimmel

Ændret tårefilm

Hvis en eller flere af de 3 tåre-films lag er defekte og/eller ændrer indhold, optræder til-standen tørre øjne. Årsagen kan være nedsat tåreproduktion eller øget fordampning fra tårefilmen.

Nedsat tåreproduktion

Nedsat tåreproduktion kan findes hos patienter med det såkaldte Sjögrens syndrom, som blev beskrevet af svenskeren Henrik Sjögren for ca. 80 år siden. Syndromet består af tørre øjne, tør mund og gigt i leddene og er fundet hos 0,4% af den svenske befolkning – langt hyppigere hos kvinder end hos mænd. Sjögrens syndrom udgør således kun en mindre del af alle tilfælde af tørre øjne.

Nedsat tåreproduktion kan også ses ved andre gigtsygdomme, ved mangelfuld udvikling af tårekirtlen samt ved sygdomme i tårekirtlen, hornhinden eller bindehinden. Nedsat tåreproduktion kan desuden ses ved defekt i den såkaldte ’tåreproduktionsrefleks’, som kan opstå i forbindelse med lammelse af ansigtsnerven eller ved langvarig brug af kontaktlinser.

Øget tårefordampning

Øget tårefordampning ses først og fremmest hos patienter med manglende og/eller forkert fedtsammensætning af tårerne, specielt hos patienter med øjenlågskatar. Det kan også ses ved langvarig brug af kontaktlinser, ved øjenlågsdefekter, ved nedsat blinkning, f.eks. ved skærmarbejde og ved åbenstående øjne.

Nogle former for medicin kan også give tørre øjne, specielt visse tabletter som bruges til behandling af for højt blodtryk, depression, allergi og hjertesygdomme. Endelig kan tørre øjne forekomme ved behandling af forskellige øjenlidelser med øjendråber, som kan indeholde konserveringsmidler, man ikke tåler.

Diagnose

Tåreproduktionen kan vurderes ved at måle, hvor meget tårevæske, der opsuges efter 5 min. af en lille papirstrimmel anbragt i øjenkrogen (Schimer-test, Fig. 2).

Eventuelle defekter (tørre pletter) på horn- og bindehinde kan demonstreres med et rødt farvestof (rose bengal) eller grønt farvestof (lissamin grøn), der påføres via papirstrimmel med farve (Fig. 3).

Papirstrimmel påført rose bengal – farvning med rødt farvestof på øjets over ade
Figur 3. Papirstrimmel påført rose bengal – farvning med rødt farvestof på øjets overflade

Kort tid efter dannes prikformationer ved de defekte partier (Fig. 4).

Det røde farvestof samler sig ved defekter i øjets slimlag
Figur 4. Det røde farvestof samler sig ved defekter i øjets slimlag

Endelig kan øjenlægen vurdere tårefilmens stabilitet i sin spaltelampe ved at iagttage via mikroskop, hvor hurtigt tårefilmen ’skiller’, når patienten undlader at blinke, efter at der er tilført et gult farvestof via papirstrimmel (Fig. 5).

Papirstrimmel påført fluorescein – farvning med gult farvestof på øjets over ade
Figur 5. Papirstrimmel påført fluorescein – farvning med gult farvestof på øjets overflade

Spaltelampens lys er blåt. Når dette blå lys rammer den gule farve, opfattes øjets overflade som grøn. Men på de steder, hvor tårefilmen er defekt, vil det gule farvestof skille ligesom olie på vand og danne øer. Mellem øerne af gult stof (der altså ses som grønt), vil de defekte dele af tårefilmen derfor ses som blå partier (Fig. 6).

i spaltelampens lys ses opbrud i tåre lmens fedtlag, som følge af udtørring med åbent øje, som blå partier
Figur 6. I spaltelampens lys ses opbrud i tårefilmens fedtlag, som følge af udtørring med åbent øje, som blå partier

I praksis bruges de samme tests til undersøgelse af tørre øjne, og det er ikke muligt her at skelne mellem nedsat tåreproduktion eller øget tårefordampning. Skelnen mellem disse to tilstande foretages ved supplerende undersøgelser og kun ved forskningsprojekter. Begge tilstande kan give øget tårekoncentration (øget tåre osmolaritet), og undersøgelse for dette er nem og bedst, men udføres ikke som standard.

Langt de fleste tilfælde af tørre øjne er ikke udtryk for sygdom, men for ’træthed’ ved vedligeholdelse af tårerne i løbet af dagen samt en følge af stigende alder. Efter 40-års alderen begynder tårekirtlen at bære præg af alderen med aftagende tåreproduktion og ændret sammensætning af tårefilmen.

Hvis en eller flere af testene viser afvigelser fra det normale, tyder det på, at patienten har tørre øjne, men det skal understreges, at mange patienter (ca. 25%) har fornemmelsen af tørre øjne, selv om de nævnte tester ikke påviser forandringer.

Behandling

I oldtiden behandlede man tørre øjne med f.eks. planteolier, æg, leverekstrakt m.m. I begyndelsen af 1900-tallet brugte man saltvand og borsyre, og først omkring 2. verdenskrig og senere kommer kunstige tårer på markedet.

Til behandling af tørre øjne findes på verdensmarkedet flere hundrede forskellige former for kunstige tårer, hvilket er udtryk for, at det er vanskeligt at finde et virksomt præparat. Der findes såvel tyndt- som tyktflydende kunstige tårer. I Danmark er de tyndtflydende kunstige tårer i dråbeform de mest populære, fordi de medfører mindre sløring af synet i forhold til de mere tyktflydende (geléagtige), (Tabel 1). Valg af præparat er dog individuelt. I visse tilfælde kan tørre øjne også behandles med tabletter. Tabletterne kan stimulere tårekirtlen til at øge tåreproduktionen. På nogle patienter hjælper omega-3-fedtsyrer mod tørre øjne.

Kirurgisk behandling bruges lejlighedsvis i form af kunstig tilstopning af tårekanalen, således at afløb af tårer til tårekanalerne mindskes samt operation af eventuelle fejlstillede øjenlåg.

Tørre øjne behandles først og fremmest med brug af kunstige tårer samt ved at undgå provokerende faktorer. Tilstanden kan være genererende og kræver vurdering af øjenlæge.

Tabel over kunstige tårer i Danmark
Tabel 1. Kunstige tårer i Danmark