Interview

Jeg er ked af, at vi ikke fik testet Anton og Aksel noget før

Det kom som en stor overraskelse for Mia, da det pludselig viste sig, at hendes dengang 12-årige tvillinger, Aksel og Anton, begge skulle have briller. For ligesom mange andre børn med uopdagede synsproblemer havde begge drenge formået at kompensere for deres synsproblemer og dermed klaret sig igennem en aktiv hverdag med skole og sportsaktiviteter, uden at opdage, at noget var galt med synet.

Anton og Aksel danmark tester synet

Tvillingerne Anton og Aksel skulle begge have briller, da deres synsproblemer blev opdaget. De er begge langsynede og har bygningsfejl.

”Vi overså desværre alle de små tegn på synsproblemer, fordi vi ikke vidste, hvad vi skulle se efter”, siger Mia Otzen med en vis ærgrelse i stemmen, mens hun ser tilbage på et par år, hvor synet i den grad er kommet på dagordnen hos familien på Nørrebro.

Fakta om dovent øje

Dovent øje er nedsat syn på ét øje. Det opstår i barndommen og skyldes, at øjet ikke er blevet trænet i at se, mens synet udvikles. Hjernen undertrykker synsindtrykket og lader det andet normaltseende øje dominere.

Indtil 6-7-års alderen kan det dovne øje genoptrænes ved at sætte en klap for det dominerende øje. Herefter må man leve med nedsat syn på det ene øje resten af livet. Dovent øje kan blandt andet skyldes skelen eller stor forskel i brillestyrke mellem øjnene.

Mia har valgt at dele sin historie om Anton og Aksels synsproblemer, fordi hun gerne hjælpe andre forældre til både at være opmærksomme på børns mulige synsproblemer og til helt konkret at få testet børnenes syn én gang om året. ”På den måde kan andre børns uopdagede synsproblemer forhåbentlig blive opdaget, inden de vokser sig store.”, forklarer Mia.

Allerede omkring 1. klasse var Anton efter råd fra sundhedsplejersken til tjek hos øjenlægen for en sikkerheds skyld. ”Øjenlægen mente ikke, at der var noget at gå videre med hos Anton. Så derfor tænkte vi selvfølgelig, at alt var i orden med ham”, husker Mia.

Da drengene kommer i 5. klasse, observerer en lærer, at Aksel kniber øjnene sammen i timerne, og Mia tager derfor sin søn med til sin optiker. ”Her viser det sig, at han både er langsynet, har bygningsfejl og skal derfor have briller. Det kommer som noget af en overraskelse, for der er ingen af os andre i familien, der er langsynede. Så jeg har slet ikke tænkt i de baner.”, fortæller Mia, der selv er nærsynet.

Da Aksel får sine briller, kommer der helt naturligt et øget fokus på syn i familien. ”Ved aftensmaden taler vi en dag om, hvad vi kan se og ikke se, og her opdager Anton, at han ikke helt kan se det samme, som vi andre kan”, husker Mia, der efterfølgende tager Anton med til optikeren. Her viser det sig, at Anton har meget stor forskel på styrken i henholdsvis højre og venstre øje og derfor må videre til øjenlægen.

Mia
Mia har valgt at dele sin historie om Anton og Aksels synsproblemer, fordi hun gerne hjælpe andre forældre til at få testet børnenes syn én gang om året.

”Hos øjenlægen får vi at vide, at Anton er meget langsynet. Han har + 4 på det ene øje plus en bygningsfejl, og hans ene øje har udviklet sig til et dovent øje. Det skulle i virkeligheden have været trænet, mens han var lille, men fordi det først opdages nu, er det for sent.”, fortæller Mia. Hvis det dovne øje var blevet opdaget langt tidligere, kunne det have været behandlet med klap-træning, hvor man styrker det dovne øje ved at sætte en klap foran det dominerende øje, men den type behandling virker kun op til 8 års alderen. Anton får briller og besked på, at de skal bruges hver dag for at bremse udviklingen, så det dovne øje ikke bliver endnu dårligere.

At det står sådan til med Antons syn, kommer som chok for Mia. Men når hun ser tilbage, er der alligevel ting, der giver mening nu: ”Han klagede lidt over ondt i hovedet, og at det var svært, når han skulle læse i lang tid. Men vi tænkte, at der nok var for meget larm i klassen, om der var lys nok og om han så for meget på skærm og alt det der. Vi var ikke opmærksomme på, at det kunne handle om hans syn ”, siger Mia.

Både Mia og drengene er glade for, at synsproblemerne blev opdaget. For efter knap to år med briller, mærker Anton og Aksel effekten af at se optimalt.  Anton bliver stadig fulgt hos øjenlægen, og der er heldigvis ikke sket en forværring af Antons dovne øje. ”Begge drenge oplever også langt bedre trivsel i form af bedre koncentrationsevne, større udholdenhed, når de læser og ingen hovedpiner. Og sidst men ikke mindst er de blevet bedre på fodboldbanen, hvor de dog har skiftet brillerne ud med kontaktlinser”, slutter Mia.

Anton og Aksel sidder i stuen
Efter Anton og Aksel har fået briller, går det meget bedre med at læse og koncentrere sig i skolen.

Hvornår har du sidst testet dit barns syn?

Små børn skal testes hos en øjenlæge, mens børn over 10 år kan blive testet hos en optiker. Alle over 12 år kan sammen med deres forældre også teste deres syn ved hjælp af den gratis, online og CE-mærkede gør det selv-synstest, som du finder lige her

Vil du vide mere om, hvordan du kan holde øje med dit barns syn?

1. Klager over hovedpine
  2. Har synlig skelen