Spørgsmål og svar om synstest

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om synet og synstest.

Grafik af synstest, bred

Hvorfor skal jeg teste mit syn, når jeg ser godt?

Mange danskere tror fejlagtigt, at man først skal teste sit syn, når man oplever synsproblemer. Men ofte opdager man måske slet ikke, at synet på det ene øje er blevet dårligere, fordi det gode øje kompenserer for det manglende syn på det dårlige. Går man med et uopdaget synsproblem for længe, kan det være for sent at undgå uopretteligt synstab. Derfor opfordrer Øjenforeningen danskerne til at teste deres syn jævnligt - mindst én gang om året.

Hvorfor er det vigtigt at se optimalt?

Der er mange vigtige grunde til, at vi skal se så godt og skarpt som overhovedet muligt gennem hele livet. Et optimalt syn betyder nemlig meget for både vores fysik og livskvalitet. Derfor skal ingen stille sig tilfreds med et forringet syn, heller ikke som ældre.

Det er vigtigt at få det hele med i alle livets situationer. Det gode syn er vigtigt for din sociale trivsel, din evne til at klare dig selv og din - og andres - sikkerhed. Hvis synet ikke længere rækker, kan synskorrektion i form af briller eller linser, i den rette styrke, hjælpe langt de fleste.

Hvorfor skal man teste børn og unges syn?

Det er vigtigt at teste børn og unges syn minimum én gang om året. Børns syn udvikler sig løbende, og når børn vokser, vokser deres øjne også. Skolebørns syn bliver typisk tjekket hos skolens sundhedspersonale i 0. klasse, 5. klasse og i 8. klasse. Børn og unge har ofte svært ved at mærke og forklare, hvad det er galt, hvis de har hovedpine, koncentrationsbesvær og lignende. Øjenforeningen anbefaler derfor at holde øje med børnenes syn ved at teste det minimum én gang om året.

Synoptik-Fonden har udviklet disse 9 tegn på mulige synsproblemer hos børn:

• Barnet klager over hovedpine
  • Barnet har synlig skelen, også bare en gang i mellem
  • Tager teksten meget tæt på under læsning
  • Dækker for eller lukker det ene øje
  • Er tydeligt generet af lys
  • Virker klodset eller har problemer med finmotorikken
  • Har problemer med at se ting, der er langt væk
  • Har svært ved at sidde stille og koncentrere sig
  • Er træt i øjnene og gnider sig i dem

Er Danmark tester synets test god nok til at vurdere mit syn?

Ja, det er den. Øjenforeningen lancerede i 2022 den gratis og uvildige, online gør det selv-synstest. Testen er den første af sin slags og udviklet i samarbejde med den danske øjenlæge, Lisbeth Sandfeld, ledende overlæge på Sjællands Universitetshospital. Synstesten er CE-godkendt som medicinsk udstyr, og når du bruger den rigtigt, så får du et præcist resultat.

Hvorfor skal jeg gå til optiker og ikke til øjenlæge?

Pige kigger mod kamera, iført Danmark tester synet t-shirt

Langt de fleste synsproblemer skyldes, at du har brug for (nye) briller. Så start med at udelukke, at dit synsproblem alene skyldes manglende eller forkerte briller. Med mindre, der er tale om akut opståede synsforandringer, sløring af synet, synstab, lysskyhed eller smerter, skal du kun søge øjenlæge, hvis en optiker ikke kan få dig til at se normalt.

Læs også Øjenforeningens artikel ”Sådan skal du reagere på dine øjensymptomer”.

Hvis du oplever, at dit syn ikke længere fungerer optimalt, kan du starte med at gå til en optiker. Kan optikeren ikke få dig til at se tydeligt ved hjælp af briller eller kontaktlinser, skal du altid gå til en øjenlæge.

Børn under 10 år skal altid ses af en øjenlæge, inden de kan få briller. Det er for at sikre, at man ikke overser en øjensygdom, der kræver behandling.

Kan Danmark tester synets test afsløre øjensygdomme?

Ja, testen kan afsløre de tidligste tegn på en øjensygdom. En pludselig ændring i synsstyrken eller forskellig synsevne på de to øjne kan være tegn på, at der er noget galt. Men testen kan ikke sige noget om, hvilken sygdom der kan være tale om. Testen kan heller ikke fange de tidligste tegn på grøn stær, hvor skarpsynet ofte er upåvirket langt inde i sygdomsforløbet.

Er du i tvivl, om du ser normalt så start med at opsøge en optiker. Kan en optiker ikke få dig til at se normalt, er det vigtigt, at du finder ud af hvorfor. Det kan en øjenlæge hjælpe dig med. Læs også mere i Øjenforeningens artikel ”Sådan skal du reagere på dine øjensymptomer”.

Kan jeg godt selv teste mit syn?

Ja, det kan du. Ved hjælp af vores synstest kan du i ro og fred teste synet på din computer eller tablet derhjemme. Det er vigtigt at følge vejledningen nøje, så du får et pålideligt resultat. Ved skærmen kan du både teste dit læsesyn (40 cm. afstand) og dit afstandssyn (2 meters afstand). Når du tester dit afstandssyn, skal du bruge en hjælper til at betjene skærmen for dig.

Skaber Danmark tester synet et unødigt tryk på sundhedssektoren?

Tværtimod. Ved først selv at teste synet online (med en CE-mærket test) kan besøg hos optiker og øjenlæge reduceres til de personer, der har et reelt behov. Derved kan øjenlæge- og optikerressourcer udnyttes på en mere effektiv måde, og øjenraske personer kan trygt undlade at bruge egne og samfundsmæssige ressourcer på at få udført en professionel undersøgelse.

Hvad skal jeg gøre, hvis testen viser, at jeg har et acceptabelt eller nedsat syn?

Så skal du gå til optiker og få en synstest. Mange optikere har i dag virkelig godt udstyr og kan vurdere, om der er tegn på synsforandringer, der skal tjekkes hos en øjenlæge, eller om briller eller linser kan få dig til at se optimalt.

Hvordan kan man undgå nedsat syn ved at teste synet jævnligt?

Det gælder om at opdage selv små forandringer af synet på det enkelte øje i så god tid som muligt. Jo før en øjensygdom opdages, jo bedre muligheder er der for at kunne behandle og bevare synet bedst muligt.

Hvis du skal have hjælp til et synsproblem, er det dig selv, der skal reagere. Når du tester dit syn regelmæssigt, har du de bedste forudsætninger for at fornemme, om der er noget, der har ændret sig. Hvis du oplever ikke at kunne se tydeligt så start med at besøge en optiker, der kan udelukke, at problemet ikke skyldes behov for (ændret styrke af) briller eller kontaktlinser. Kan en optiker ikke få dig til at se normalt, er det vigtigt, at du finder ud af hvorfor. Det kan en øjenlæge hjælpe dig med.