Synspunkt

Du skal selv betale for normale briller og kontaktlinser

I Danmark er vi vant til, at helbreds­betingede hjælpemidler helt eller delvist betales af det offentlige. Det undrer derfor en del mennesker, at man kan få helt eller delvist betalt et høreapparat, men selv skal betale for en brille.

Billede af en person igang med at sætte kontaklinse i øjet, hvor der zoomet ind på fingeren og øjet.
Af Carsten Edmund, Øjenlæge, dr.med. Formand

Foto: Shutterstock

Kære læser

Høretab skyldes en sygdom i høreorganet, som et høreapparat ikke kan normalisere, men høreevnen kan dog delvis forbedres. Der er altså tale om forbedring og ikke normalisering af en sygelig tilstand.

Nærsynethed, langsynethed og bygningsfejl er optiske fejl i øjet, som kan korrigeres fuldstændigt ved anvendelse af en passende brille og derved skabe et normalt syn. Der er altså tale om en normalisering og ikke kun en forbedring af synsevnen.

Omkring en fjerdedel af befolkningen bruger briller, hvorfor almindelige optiske brillefejl ikke regnes for en sygdom. Det offentlige yder derfor ikke tilskud til normale briller. Sygeforsikringen Danmark giver dog et tilskud til briller og kontaktlinser til medlemmer. Dertil har mange optikerkæder og forretninger ofte rabatordninger til både briller og kontaktlinser.

Er man svagsynet, kan man gennem et synshjælpemiddelcenter få ordineret et synshjælpemiddel, som udlånes eller betales af hjemkommunen.

Man kan dog få offentligt tilskud på en social indikation. Er man pensionist og har et helbredstillæg, kan man søge om brilletilskud. Derudover er der endvidere en række sjældnere, synsbetingede indikationer, hvor man kan ansøge om hjælp til briller eller kontaktlinser.

Inde i bladet kan du læse om forskellige kontaktlinser – både normale og såkaldte medicinske – og endvidere om hvilke synslidelser, der giver mulighed for offentlig betaling.

God læselyst.