Omtale

Familiekrønike om tab af synet

Billede af forfatterens bog "Da Lyset blev mørkt"

Gennem tre bind fortæller forfatter og tidligere formand for Øjenforeningens lokalafdeling på Amager, Henning Østrup Rasmussen, om sin families liv og levned fra 1888 og op til i dag. Tredje og sidste bind, ’Da lyset blev mørkt og Jacks dagbog’, har fokus på forfatterens og hans fars oplevelser med at blive diagnosticeret med et synshandikap. Henning Østrup Rasmussen fik konstateret tør AMD i 2001, mens hans far led af både blodprop i øjet og våd AMD, der gjorde ham blind i 1982, så han måtte leve et liv i mørke indtil sin død i 1994. I bogen skildres de mange udfordringer, som både far og søn oplever, når synet svinder ind. Herudover får farens kloge førerhund, Jack, også lov til at runde krøniken af med sine oplevelser.

Om forfatteren

Henning Østrup Rasmussen er født i 1943 på Amager, handelsuddannet i bilbranchen og har arbejdet et par år som privatchauffør og butler i New York. Han er tidligere formand for Øjenforeningens lokalafdeling på Amager, hvor han var med til at arrangere alt fra foredrag med øjenlæger til underholdning med den hedengangne Dragør Revy. Siden 2006 har han været pensionist og beskæftiget sig med at færdiggøre sin familiekrønike i tre bind.

Læs eller lyt

Henning Østrup Rasmussens familiekrønike i tre bind kan købes hos forlaget Mellemgaard. De findes også som lydbøger på Nota Bibliotek, der producerer og udlåner tekster, der er gjort tilgængelige for mennesker med læsehandikap. Se mere på https://nota.dk/