Forskerfokus

Genetiske undersøgelser skal bane vejen for skræddersyet behandling

Hvert år bliver cirka 70 danskere ramt af modermærkekræft i øjet, der er en alvorlig diagnose. Ved at undersøge patienternes genetik håber læge og ph.d.-studerende Tine Gadegaard Hindsø at kunne identificere de patienter, der vil have gavn af en skræddersyet behandling, som er mere effektiv end den, vi kan tilbyde i dag.

Tine Gadegaard Hindsø, 35 år, er læge og ph.d.-studerende på Afdeling for Øjensygdomme på Rigshospitalet, hvor hun med støtte fra Øjenforeningen forsker i, hvordan patienter med modermærkekræft i øjet i fremtiden kan tilbydes skræddersyede behandlinger. Forskerkitlen bliver fra tid til anden skiftet ud med waders, når hun sammen med sin familie besøger sine forældre i deres fritidshus på naturskønne Sydlangeland.

Hvad går dit forsknings­projekt ud på?
Mit projekt beskæftiger sig med modermærkekræft i øjet (uvealt melanom), der rammer cirka 70 patienter herhjemme om året. Halvdelen af patienterne vil på et tidspunkt få spredning af sygdommen til andre organer, og når kræften først har spredt sig, er prognosen meget dårlig. Projektet skal afdække, hvordan modermærkekræft i øjet spreder sig til andre organer i kroppen (metastasering). Vi ved i dag, at patienter, der får metastaser, har meget forskellige sygdomsforløb. I gruppen af patienter med metastaser er der forskel på, hvor tidligt metastaserne udvikler sig, samt hvilke organer de rammer. Vi tror, at det er generne i modermærkekræften i øjet, der kan forklare, hvor og hvornår metastaserne opstår. Vi skal derfor lave genetiske undersøgelser af øjne med modermærkekræft for at se, om vi kan identificere specifikke gener, der kan forklare forskellene i kræftens videre spredning.

For at finde en mere effektiv behandling undersøger læge og ph.d.-studerende Tine Gadegaard Hindsø genetikken hos patienter, der er ramt af modermærkekræft i øjet.

Hvilken forskel kan det helt konkret gøre for patienterne?

I dag tilbydes den samme behandling til alle patienter med metastaser, men vi håber, at vi kan gøre behandlingen mere individualiseret. Vi tror, at genetikken er nøglen til at kunne udvælge hvilke patienter, der skal have hvilke behandlinger. Helt konkret skal mit projekt være med til at identificere de patienter, der muligvis kan tilbydes anden og for dem mere effektiv behandling. Det overordnede mål er, at vi i fremtiden kan tilbyde en skræddersyet behandling, der retter sig mod de specifikke genetiske forandringer i den enkelte patients kræftknude (personlig medicin).

Hvad er den største udfordring?

Den største udfordring med forskning i moder­mærkekræft er, at sygdommen er sjældent forekommende, og der kan komme metastaser op til 20 år efter, at tumoren i øjet er opstået. Problemet for mange forskningsprojekter er, at der er meget få patienter, og at patienterne ikke bliver fulgt længe nok til at opdage, om de udvikler metastaser. Vores forskergruppe har samlet en stor database over alle patienter med modermærkekræft i øjet siden 1943 og frem, og dette materiale giver os mulighed for at undersøge tilstrækkeligt mange patienter over en lang tidsperiode.

Hvornår ser vi de første resultater?

Vi er i gang med at indsamle al data på 130 patienter, vi skal undersøge. De genetiske analyser og databehandlingen af dette kommer til at tage lang tid, men vi regner med at have de første resultater i slutningen af 2022.

Du hjælper til forskningen

Dit medlemskab bidrager til, at Øjenforeningen hvert år kan uddele forskningslegater. I 2021 uddelte Øjenforeningen legater for 6,5 millioner kroner fordelt på 24 forskningsprojekter, der alle har til formål at forebygge og bekæmpe øjensygdomme og blindhed.