Gratis synstest

Gratissynstest.dk bliver støttet af fire engagerede ambassadører

Øjenforeningens kampagne for gratissynstest.dk henvender sig til alle fra 18 år og opefter. Øjenforeningen er stolte over at præsentere de fire ambassadører her:

Foto: Kasper Witte, Büro Jantzen

Billede af Bubber der holder for det ene øje

Bubber

Tv-vært

”Vi tager synet for givet. Man skal jo bare åbne øjnene, og så ser man. Men det er noget, der er helt grundlæggende i livet, og det er svært at forestille sig, at man ikke har sit syn. Så hvis jeg kan være med til, at folk får testet deres syn i tide, og det endda kan betyde, at der er folk, der ikke mister deres syn, så er det jo helt vildt. Det vil jeg meget gerne hjælpe til med.”

Portræt billede af Vincent F. Hendricks

Vincent F. Hendricks

Filosof og professor

”Ved at se hinanden i øjnene kan vi lynhurtigt afkode, om vi forstår hinanden. Med øjenkontakt skaber vi tillid, som er den lim, et samfund hviler på, og her er øjensagen selvfølgelig vigtig.”

Portræt billede af Camilla Lindemann der holder for det ene øje

Camilla Lindemann

Journalist og forfatter

”Jeg støtter Øjenforeningens kampagne, fordi der er konstateret grøn stær i min familie. Derfor ved jeg, hvor vigtigt det er, at man kommer i gang med at få kontrolleret synet, før man er ved at miste det. Jo ældre man bliver, jo vigtigere er det at få testet jævnligt. Jeg er selv journalist og forfatter, og jeg ved ikke, hvad jeg skulle gøre, hvis jeg mistede synet.”

Portræt billede af Sherin Khankan

Sherin Khankan

Iman, stifter og direktør i Exit-cirklen

”Den her indsats når ud til alle og er gratis, så alle kan få testet sit syn. Både de unge og dem, der ikke ellers har råd. Det er vigtigt. For alting starter med blikket. Øjnene er sjælens spejl. Det personlige møde, hvor vi står ansigt til ansigt, er det bærende element i alle fællesskaber. Her ophæves fordomme. Alle har ret til at se og blive værdsat og elsket, for kun når vi ser bag om mennesket, ser vi virkeligt.”

Når du nu er her

Hvert år bruger 1/2 million danskere vores viden om synet. Vi er glade for at tilbyde forskningsbaseret viden om synet til dig - helt gratis. Det vil vi gerne blive ved med. Derfor har vi brug for din hjælp. Gør ligesom tusindvis af andre.

Selv et lille bidrag er velkommen