Gratis synstest

Ser du tydeligt? Få et klart svar på to minutter

Gratissynstest.dk er en helt ny test. Den er meget præcis, og du kan selv tage den derhjemme. Nemt, hurtigt og gratis.

Billede af en skærm med en synstest

På gratissynstest.dk bliver du mødt af en synstest med fire ’C’-symboler, der vender i forskellige retninger. Den nye test er mere præcis end den gammelkendte med svanen, da testen har lige mange symboler på alle niveauer, og afstanden er relativ i forhold til symbolerne.

Af Christina Alfthan, Journalist

Med gratissynstest.dk kan man teste sit syn gratis og uforpligtende, og den er lige så præcis og sikker som de bedste tests på markedet. Det har været helt afgørende for Øjenforeningen, at alle skal have lige mulighed for at få testet synet på en nem og sikker måde. Lisbeth Sandfeld, der er ledende overlæge på øjenafdelingen på Sjællands Universitetshospital, Roskilde, har udviklet testen, og hun forklarer, hvorfor den ser ud, som den gør:

”Testen ser anderledes ud end det, mange er vant til. Den består af fire ’C’-symboler, som vender i forskellige retninger. Det har vist sig, at den nye test kan gøre det lidt mere præcist end den gammelkendte med svanen. Den nye test har lige mange symboler på alle niveauer, og afstanden mellem symbolerne er relativ i forhold til symbolerne. Det giver lidt mere præcise svar,” forklarer øjenlægen, der skønner, at hver 10., der tager testen, vil have brug for at gå til optiker eller måske øjenlæge.

Hver 10., der tager testen, vil have brug for at gå til optiker eller måske øjenlæge

Gratissynstest.dk er lægevalideret og henvender sig til alle aldersgrupper. Det anbefales, at børn tager testen sammen med en voksen. Særligt for børn er det relevant at benytte afstandstesten (2 meter), da den kan hjælpe med at opspore nærsynethed. Testen er udviklet i anledning af Øjenforeningens 40-års jubilæum. Øjenforeningen har siden 1982 arbejdet for danskernes syn og ønsker at takke alle de organisationer og virksomheder, der er gået sammen om at udbrede den gratis digitale synstest.

Billede af synstavle
De fleste kender ’den med svanen’. Den kaldes også ’Østerbergs synstavle’ og blev designet i 1934. Den blev opfundet af en dansker. Men den er ikke tidssvarende, og den bliver heller ikke brugt i andre lande, fortæller Lisbeth Sandfeld.
Foto: Øjenforeningen

Øjenforeningen giver en særlig tak til Medarbejderfond for VKR Gruppen for den flotte donation, der har gjort det muligt for Øjenforeningen at udvikle den nye synstest og det informationsunivers, der findes på siden gratissynstest.dk

Når du nu er her

Hvert år bruger 1/2 million danskere vores viden om synet. Vi er glade for at tilbyde forskningsbaseret viden om synet til dig - helt gratis. Det vil vi gerne blive ved med. Derfor har vi brug for din hjælp. Gør ligesom tusindvis af andre.

Selv et lille bidrag er velkommen