Synspunkt

Vi har brug for forsøgspersoner

Af Carsten Edmund, Øjenlæge, dr.med. Formand

Ingen forening støtter øjenforskningen mere end Øjenforeningen, men for at de forsøg, som vi sammen med jer medlemmer hvert år giver penge til, kan lykkes, har forskerne brug for frivillige kræfter. Vejen til bedre behandlinger af øjensygdomme afhænger af, at patienter melder sig frivilligt til at deltage i videnskabelige projekter, der har til formål at undersøge effekten af en given behandling.

Et klassisk forsøg indebærer, at en ny behandling undersøges i forhold til den, der er givet hidtil, eller i forhold til en uvirksom behandling – en såkaldt placebo-behandling. Typisk opdeles patienterne ved lodtrækning i to grupper, hvor den ene gruppe modtager den nye behandling, og den anden fungerer som kontrolgruppe. For at undgå, at hverken patient eller læge er forudindtaget for den nye behandlings effekt (positivt eller negativt), ved hverken patient eller læge, hvem der får den nye behandling.

Hvis den nye behandling viser sig at have en positiv effekt, vil kontrolgruppen ligesom andre patienter først efterfølgende kunne opnå den bedre behandling. Der er således ingen garanti for, at forsøgspersonen opnår personlig vinding ved at deltage. Der er endog risiko for et tab, hvis behandlingseffekten er negativ.

Kun gennem forskning kan vi få endnu bedre behandlinger i fremtiden

For at sikre forsøgspersonen bedst muligt, skal alle sundhedsvidenskabelige sundhedsprojekter godkendes af Den Nationale Videnskabsetiske Komite. Dette kan du læse mere om her i bladet, hvor vi har været på besøg på en af landets forskningsenheder og mødt to øjenpatienter, der frivilligt deltager i kliniske forsøg. Overvejer du at melde dig som forsøgsperson, er der også hjælp til, hvor du kan orientere dig om dine muligheder og rettigheder, inden du melder dig.

I Øjenforeningen opfordrer vi alle øjenpatienter, der har lyst og mulighed, til at deltage i de kliniske forsøg, der typisk tilbydes af de regionale hospitalers øjenklinikker. Kun gennem forskning kan vi få endnu bedre behandlinger i fremtiden og sikre, at flere kan se hele livet.

God læselyst.