Synspunkt

Vigtigheden af forskning

Billede af en kvinde der ved at fylde en sprøjte op
Af Carsten Edmund, Øjenlæge, dr.med. Formand

Foto: Shutterstock

Kære læser

En af grundpillerne i Øjenforeningens arbejde er støtte til forskning. Vi har i foreningens 40-årige virke givet mere end 130 millioner kroner til øjenforskningen i Danmark. Dette er kommet øjenpatienter til gavn på to måder: For det første har det sammen med videnskabelige studier andre steder i verden skaffet ny viden om øjensygdomme og deres behandling, som hurtigt har kunnet implementeres i Danmark. For det andet har unge øjenlæger gennem deltagelse i ph.d.-studier forbedret deres viden og erfaring om øjensygdomme, som kommer patienterne til gavn.

I dette nummer kan du læse om et nyt dansk studie, FORSYN, der har vist, at AMD fortsat er den hyppigste årsag til nedsat syn, men hvor antallet af patienter med nedsat syn før måltes i procenter, måles det nu i promiller. Specielt synstab forårsaget af våd AMD er aftaget betydeligt, fordi man i Danmark har haft fokus på, at injektionsbehandlingen af denne sygdom skal iværksættes så tidligt som muligt og følges op med regelmæssige kontroller.

Du kan også læse om det danske forskningsprojekt ’Kan du se fremtiden?’, der undersøger, om socialt samvær og fysisk aktivitet gavner fysisk og mentalt velvære hos ældre med svagsyn. Projektet er endnu ikke afsluttet, men en patientdeltager udtaler sig positivt om det hidtidige forløb.

Yderligere kan du blive klogere på en ny behandling af sen tør AMD, der netop er blevet godkendt af de amerikanske sundhedsmyndigheder. Behandlingen består ligesom ved våd AMD af injektion af den nye medicin i øjet. Det ser ud til, at behandlingen kan forsinke sygdommen, men der findes endnu ikke data, der kan vise, om synsevnen forbedres. Behandlingen er endnu ikke godkendt i Europa, og danske eksperter betragter effekten som beskeden, men den er et skridt på vejen i forhold til behandling af en øjensygdom, som vi før stod magtesløse overfor. Den understreger desuden, at forskning er vigtig, hvis vi vil sikre, at folk skal kunne blive behandlet fremfor at blive blinde.

God læselyst!
Carsten Edmund, øjenlæge, dr.med. og formand i Øjenforeningen