Spørgsmål til øjenlægen

Tårekanal stoppet – operation herfor?

Svar

Tåreflod er en temmelig almindelig plage, der tiltager i hyppighed, jo ældre man er. Årsagen til tårefod er et misforhold mellem produktion af tårevæske og muligheden for afløb. Tårernes vandfase, som udgør ca. 90% af tårevæsken, produceres i tårekirtlen, der er beliggende bag øvre øjenlåg (figur 2).

Fig. 2.

Stimuleret tåreflod opstår ved øjenirritation, eller når øjets overflade afkøles. Det sker typisk i blæsevejr, hvor den øgede tåremængde ikke i tilstrækkelig grad kan nå at passere gennem de fraførende tåreveje. (Se Øjenforeningens brochure Irriteret øje).

Det er meget almindeligt at have enten tørre, våde eller irriterede øjne. Omkring hver fjerde dansker over 50 år er ramt af et eller flere af...

Tårerne løber ud af øjet gennem tårepunkterne i øvre og nedre øjenlåg, gennem øvre og nedre lille tårekanal for at løbe sammen ind i tåresækken, som åbner sig i næsen (figur 3).

Fig. 3.

Hvis tårepunkterne (oftest det nedre) ikke ligger i kontakt med øjeæblet, f.eks. ved slapt nedre øjenlåg, vil det medføre tåreflod (figur 4).

Fig. 4.

Dette kan korrigeres operativt. Hvis tårepunkterne er for snævre, kan de udvides operativt for derved at skabe bedre passage. Et stop i tårevejene kan betyde, at man operativt må skabe en ny forbindelse mellem de små tåreveje og næsen.

Af Carsten Edmund, Øjenlæge, dr.med. Formand