Information i samarbejde mellem Rigshospitalets øjenafdeling og Øjenforeningen:

Ojenforeningen logo med tekst

Efterstær

Efterstær udvikles hos nogle efter en grå stær operation. Dette kan du læse mere om i denne pjece.

Hvad er og hvor mange får efterstær?

Da du blev opereret for grå stær, blev linsekernen i dit øje fjernet. Som erstatning blev en klar plastiklinse placeret i den tilbageblevne linsekapsel. I 15 ud af 100 øjne, der opereres for grå stær, bliver den tilbageblevne linsekapsel uklar på grund af udvikling af arvæv. Dette kaldes efterstær og sker måneder til år efter operationen.

Symptomer på efterstær

Efterstær kan medføre nedsat syn og en oplevelse af at blive blændet ved kig ind i skarpt lys.

Behandling af efterstær

Efterstær behandles med laser. Risikoen er meget lille. Kun i meget sjældne tilfælde opstår væskeansamling på nethinden som følge af laserbehandlingen.

Undersøgelse og behandling af efterstær

Når du skal undersøges for efterstær, bliver øjet dryppet med pupiludvidende dråber for at kunne undersøge øjet. Herefter fjernes efterstæren med laser, hvis det er nødvendigt.

Du sidder ned under behandlingen, som tager få minutter og er smertefri.

Efter behandlingen

Du skal være opmærksom på følgende efter laserbehandlingen:

• Det er normalt ikke nødvendigt med smertestillende medicin efter behandlingen
  • Du kan opleve let øjenrødme og -irritation
  • Du kan opleve små bevægelige uklarheder i synsfeltet, som er rester af efterstæren. De er ufarlige, og hjernen vænner sig gradvist til dem.

OBS: Der dryppes med pupiludvidende øjendråber, hvis virkning holder i cirka 4 timer. Synet vil være sløret, og du bliver lysfølsom. Det er derfor en god ide at medbringe solbriller. Vi fraråder derfor også, at du selv kører bil den dag.

Kontrol efter behandlingen

Der er normalt hverken behov for kontrol hos os eller hos din egen øjenlæge efter laserbehandlingen.

Ved uventede gener eller spørgsmål

Hvis der opstår uventede gener eller smerter indenfor det første døgn efter behandlingen, bør du kontakte os. Herefter skal du kontakte din egen øjenlæge.

Kontakt (Når du følges på Rigshospitalet-Glostrup)

Ved akut opståede problemer

Hverdage kl. 8–15
tlf. 38 63 43 77, til Klinik for Grå Stær

Udenfor ovenstående tidspunkt
tlf. 38 63 47 36, til Klinik for Akutte Øjensygdomme

Ved spørgsmål

Min Sundhedsplatform
Her kan du blandt andet skrive direkte til os hvis du har spørgsmål til din undersøgelse eller behandling og se din journal samt prøvesvar.

Du finder Min Sundhedsplatform i dette link
Du skal logge på med dit NemID.
Vælg ”Skriv til os”. Se svar under ”Meddelelser”
Tilmeld dig under ”Påmindelser” og få en e-mail, når der er svar.

Du kan også få adgang til Min Sundhedsplatform via APP’en ”MinSP”
Hent den i App-store eller Playbutik.
I App’en får du ikke adgang til alle oplysninger i Min Sundhedsplatform.

Hverdage kl. 8–15
tlf. 38 63 43 77, til Klinik for Grå Stær

Mail til Klinik for Grå Stær, Rigshospitalet-Glostrup
Du skal logge på med til NemID, se svar i din E-Boks