Anatomiske og vaskulære risikofaktorer for iskæmisk synsnervesygdom

Lea Lykkebirk, læge og ph.d.-stud. Afdeling for Øjensygdomme, Rigshospitalet Glostrup til at undersøge de anatomiske og vaskulære risikofaktorer for non-arteristisk anterior iskæmisk opticusneuropati, NA-AION (iskæmisk synsnervesygdom). NA-AION er den hyppigste årsag til akut, irreversibelt og ofte svært synstab blandt den midaldrende og ældre befolkning, og inden for de seneste år er der kommet opmærksomhed på, at NA-AION også kan forekomme hos børn og unge, ofte som følge af forkalkninger i synsnervehovedet. Der findes ingen behandling af tilstanden, og de præcise årsager og risikofaktorer er endnu ikke opklaret.  Forsøget skal afdække risikofaktorerne for akut blodmangel i synsnerven og herunder undersøge, om diagnosen ’akut blodmangel i synsnerven’ dækker over flere forskellige sygdomme. Særligt fokus vil være på forkalkninger i synsnervehovedet, de såkaldte papildruser, i forhold til deres påvirkning af vævet i synsnervehovedet.

I 2020 modtog hun et legat på 250.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2022 modtog hun et legat på 400.000 kr. fra Øjenforeningen