Behandlingsmuligheder af modermærkekræft i øjets årehinde

Tine Gadegaard Hindsø, læge og ph.d.-stud. Afdeling for Øjensygdomme, Rigshospitalet Glostrup til at forske i bedre behandlingsmuligheder af Posteriort Uvealt Melanom (modermærkekræft i øjets årehinde). Modermærkekræft i øjets årehinde er den hyppigste form for øjencancer i Danmark med cirka 60 nye tilfælde om året. Med moderne kirurgiske teknikker kan alle primære tumorer i dag fuldstændig fjernes, men til trods for dette dør omkring halvdelen af patienterne på grund af udvikling af metastaser (det vil sige spredning af sygdommen til andre organer). Der findes effektive behandlingsformer til modermærkekræft i huden, men disse har desværre ikke den samme effekt på modermærkekræft i øjet. Projektet skal undersøge den genetiske profil i både primærtumor og metastaser samt karakterisere det kliniske forløb af metastasestaseudviklingen hos patienter med modermærkekræft i øjet (såkaldte metastasemønstre). Fra modermærkekræft i huden ved man, at metastasemønsteret er en af de vigtigste faktorer for overlevelse. Målet er at forbedre opfølgningen, prognosticeringen og behandlingen af modermærkekræft i øjets årehinde.

I 2020 modtog hun et legat på 250.000 kr fra Øjenforeningen

Af Tine Gadegaard Hindsø