Forebygge Atopisk eksem

Pernille Rævdal, læge, klinisk assistent og ph.d.-stud. Afdeling for Øjensygdomme, Rigshospitalet Glostrup til at undersøge, hvordan man bedre kan forebygge Atopisk Keratoconjunctivitis, en øjensygdom, der typisk rammer patienter med Atopisk Dermatit (børneeksem). Atoptisk eksem er en almindelig inflammatorisk hudsygdom hos børn og voksne, der er stærkt relateret til øjensygdomme. Således oplever 20 pct. af mennesker med atopisk eksem også at få øjenbetændelse, og hos flere er denne tilstand kronisk. Atopisk Keratoconjunctivitis er i denne sammenhæng den mest frygtede, da den kan medføre blindhed. Baggrunden for studiet er blandt andet at undersøge tårevæskens kvalitet og indhold samt forekomsten af hårsækmiden Demodex hos mennesker med atopisk eksem for på denne måde at få mere viden om, hvordan man i fremtiden kan diagnosticere sygdommen hurtigere og behandle den tidligere.

I 2020 modtog et legat på 150.000 kr fra Øjenforeningen

Af Pernille Rævdal