Central serøs chorioretinopati

Langtidseffekten af fotodynamisk behandling for central serøs chorioretinopati (CSC)

Veronica Kon Graversen, overlæge, Øjenklinikken, Rigshospitalet, modtog et legat til at forske i langtidseffekten af fotodynamisk behandling for central serøs chorioretinopati (CSC). CSC kan i visse tilfælde udløses af stress eller binyrebarkhormonbehandling, men har oftest ikke en indlysende årsag. I ubehandlet form risikerer sygdommen at blive kronisk med tab af funktion og substans i nethinden til følge. Fotodynamisk behandling, der består af en kombination af lægemidlet verteporfin og laser, har ofte en positiv effekt på CSC, men langtidseffekterne af denne behandling kendes ikke. Projektet vil sammenligne data fra to øjenklinikker, hvor patienter henholdsvis har fået og ikke har fået fotodynamisk behandling. Data beskriver patienternes udvikling i synsstyrke, nethindestruktur og tilbagefald over en periode på to år og anvendes til at dokumentere synsprognosen for de to patientgrupper.

I 2016 modtog hun i alt 100.000 kr. fra Øjenforeningen

Af Veronica Kon Graversen