Nærsynethed

At sammenligne den synsrelaterede livskvalitet for myope (nærsynede) danske børn ved behandling med henholdsvis natlinser og briller

Flemming Møller, ph.d., dr.med., Øjenafdelingen, Sygehus Lillebælt, Vejle

Udviklingen af nærsynethed hos børn i alderen 6-12 år kan bremses med 59 pct. over 18 måneder, hvis de benytter ’natlinser’. Natlinser er kontaktlinser, som børnene sover med, og når linsen fjernes om morgenen, er børnene brillefri. Vi ved imidlertid ikke, hvordan behandlingen med natlinser påvirker børnenes synsrelaterede livskvalitet, når den sammenlignes med børn, der bruger briller. Spørgeskemaet ’Pediatric Refractive Error Profile 2’ er oversat fra engelsk til dansk i en videnskabelig kontekst og anvendt på 30 nærsynede danske børn i alderen 6-12 år, hvor halvdelen har brugt natlinser og den anden halvdel enkeltstyrkebriller. Dette studie ønsker at opgøre resultaterne fra spørgeskemaundersøgelsen.

I 2022 alt modtog han et legat på 120.000 kr. Projektet er fuldt finansieret af Bagenkop Nielsens Myopi-Fond