Tårefilmens proteinforandringer ved betændelse i øjenlågsranden

Danson V. Muttuvelu, læge og ph.d.-stud. Øjenpatologisk sektion, Rigshospitalet, modtog et legat til at undersøge tårefilmens proteinforandringer ved blefarit (betændelse i øjenlågsranden). Blefarit er en betændelsestilstand i øjenlågskanten og er så hyppig, at en praktiserende øjenlæge typisk ser op til flere patienter med blefarit i løbet af en dag. Sygdommen kan blandt andet medføre sår på hornhinden, hornhindebetændelse og karvækst i hornhinden, samt forværre tørhed i øjet og give kraftig forværring af allergisk øjenbetændelse. Det er veldokumenteret, at man kan lindre blefarit ved god øjenlågshygiejne, men der er ikke megen viden om, hvordan lindringen præcis opstår. Der findes imidlertid en teori om, at den sker gennem forandringer i tårefilmens proteinsammensætning, og hensigten er derfor at undersøge denne teori gennem systematisk protein- og bakterieanalyse. Målet med undersøgelsen er således at afdække, om øjendråber tilsat særlige proteiner vil kunne behandle blefarit endnu bedre end de midler, der findes i dag.

I 2020 modtog han 100.000 kr fra Øjenforeningen
I 2021  modtog 91.900 kroner fra Øjenforeningen