AMD

Udviklingen af en målrettet behandling til patienter med våd aldersrelateret makuladegeneration (AMD)

Alexander Kai Thomsen, ph.d.-studerende, Øjenafdelingen Sjællands Universitetshospital, Roskilde, til at understøtte udviklingen af en målrettet behandling til patienter med våd aldersrelateret makuladegeneration (AMD), der er en nethindesygdom og den hyppigste årsag til svær synsnedsættelse og blindhed i Danmark. Når der er brug for målrettet behandling, skyldes det, at det ikke er alle patienter, der har gavn af den nuværende behandling, der består af gentagne indsprøjtninger med anti-VEGF i øjet. Man kender ikke årsagen til, hvorfor nogle tager godt imod behandlingen, mens andre ikke gør. Yderligere vil Alexander Kai Thomsen se på sammenhængen mellem risikogener for AMD, specifikke immunforandringer og behandlingsrespons hos patienter med våd AMD. Med dybere indsigt i genetiske og immunforandringer vil man forhåbentlig få en bedre forståelse af sygdomsmekanismen og danne fundament for identificering af et angrebsmål for ny, målrettet immunbehandling til patienter med våd AMD.

I 2023 modtager hun et legat på 300.000 kroner fra Øjenforeningen

300.000 kr.