Nærsynethed

At undersøge forekomst, klassifikation, dødsårsager, behandlingsresultater og genetiske forandringer i irismelanomer (modermærkekræft i regnbuehinden) fra 1943 til 2021

Kristoffer Nissen, læge, ph.d.-stud, Øjenafdelingen, Rigshospitalet.

Vil opgøre forekomsten af irismelanomer i Danmark fra 1943 til i dag samt beskrive overlevelse og dødsårsager og karakterisere den genetiske profil af irismelanomer og undersøge, om cellernes DNA viser tegn på UV-skade. Modermærkekræft (uvealt melanom) er den hyppigste kræftform i øjet blandt voksne og udgør cirka 4 pct. af alle ondartede melanomer, der forekommer i kroppen. Melanomerne opstår i øjets pigmenterede væv (uvea). Irismelanomer udgør kun cirka 5 pct. af alle melanomer i øjet og er karakteriseret ved en væsentlig lavere dødelighed end andre uveale melanomer. Hvorfor er uvist, og der foreligger kun få studier af disse tumorer. Der er dog tiltagende interesse for irismelanomer, da de ligger i den UV-lyseksponerede del af øjet og derfor måske kan sammenlignes med melanomer på huden.

I 2022 modtog han et legat på 350.000 kr. fra Øjenforeningen