At undersøge mulighederne for brugen af et ’stillads’ til at understøtte håndteringen af amnionmembraner ved nethinde-mikrokirurgi

Madeline Evers Olufsen, læge, ph.d., Øjenafdelingen Rigshospitalet.

Vil konstruere et ’stillads’, der binder og understøtter kirurgisk håndtering af amnionmembranen (AM), der benyttes i kirurgiske procedurer ved tilbagevendende og behandlingsresistente makulahuller (huller i den centrale del af nethinden), hvor den fremskynder anatomisk lukning og forbedrer synspotentialet hos patienterne. Der er dog flere vanskeligheder ved den kirurgiske håndtering af AM. Membranens tynde struktur og klæbende egenskab gør det svært at løsne den fra den kirurgiske pincet og udflade membranen, når den indsættes i øjet. Som sekundære mål vil projektet teste stilladsets integrering i det retinale væv og fordele og ulemper ved nedbrydelige stilladser kontra stationære samt evaluere dimensionerne af den kombinerede struktur efter den mekaniske manipulation ved kirurgisk procedure og vægte disse i forhold til dimensionerne af det subretinale rum.

I 2022 modtog hun 140.000 kr. fra Øjenforeningen