Maculahul

Undersøge om kortere ventetid til operation for makulahul

Asrin Rasul, læge, Afdeling for Øjensygdomme, Rigshospitalet Glostrup,  dels at undersøge om kortere ventetid til operation for makulahul (et hul i den centrale del af nethinden) giver bedre synsresultater og dels at se nærmere på konsekvenserne af, at nethinden ikke kommer på plads ved første operation for nethindeløsning. Første del af projektet har til formål at finde den optimale tidsramme fra diagnose stilles, til patienten skal opereres. Det vil optimere både synsresultater for patienterne og sikre, at ressourcerne på afdelingen udnyttes bedst muligt, hvis denne tidsramme kan fastslås. Anden del af projektet er at belyse, hvad det reelt betyder for synsprognosen, at 1/10 af patienterne, der bliver opereret for nethindeløsning, oplever, at nethinden ikke forbliver på plads. Resultaterne er vigtige at erkende for at kunne optimere behandlingen for alle patienter med nethindeløsning. Ambitionen er at bruge resultaterne til at oplyse befolkningen om vigtigheden af at søge øjenlæge i tide ved synsgener.

i 2023 modtager han et legat på 275.000 kroner fra Øjenforeningen