Nethinden

Undersøge, om man kan udnytte information i målinger opnået med såkaldt retinal oxymetri,

Jacob Drachmann, ph.d.-studerende, Øjensygdomme, Aarhus Universitetshospital, til at undersøge, om man kan udnytte information i målinger opnået med såkaldt retinal oxymetri, der kan måle iltmætningen i nethindens blodkar, og pulsoxymetri til at bedømme blodets strømningshastighed. Håbet er, at man ved at kombinere de to teknikker kan få en forståelse af, hvorfor en forøgelse af det arterielle blodtryk (trykket i pulsårene) øger iltmætningen i vener fra den retinale periferi (nethindens periferi), men ikke fra makulaområdet (den centrale del af øjet, hvor skarpsynet er placeret). En bedre forståelse af disse mekanismer vil potentielt kunne udvide mulighederne for retinal oxymetri, så den ikke kun bruges til at måle iltmætningen i nethindens blodkar, men fremadrettet også kan bruges til at bestemme blodgennemstrømningen i nethinden. Dette kan få stor betydning for forståelsen af nethindens vaskulære fysiologi og de ændringer, der opstår i øjet ved synstruende sygdomme, som for eksempel diabetisk nethindesygdom.

I 2023 modtager han et legat på 275.000 kroner fra Øjenforeningen, hvoraf 150.000 kroner kommer fra Kirsten FriisNielsens Forskningsfond.

275.000 kr.