Undersøge risici forbundet med såkaldt ametropi og øjenkirurgi

Ditte-Marie Leegaard Holm, læge, Afdeling for Øjensygdomme, Rigshospitalet Glostrup,  vil undersøge risici forbundet med såkaldt ametropi og øjenkirurgi. Ametropi er defineret ved et fravær af skarphed i øjets syn og ses for eksempel i forbindelse med nærsynethed, langsynethed og presbyopi (at man ikke kan fokusere på objekter tæt på i takt med, at man bliver ældre). Formålet med projektet er at undersøge risici forbundet med ametropi og øjenkirurgi med henblik på at udvikle evidensbaserede vejledninger inden for feltet. På baggrund af den nye forskning vil øjenlægen på et mere solidt grundlag kunne vejlede patienter, der søger kirurgisk behandling for ametropi. Øjenkirurgi er, som det ser ud i dag, stigende, og kan hos nogle patienter øge risikoen for nethindeløsning, der i værste fald kan medføre blindhed. Derfor er det vigtigt at udvælge de rette patienter til operation, herunder grå stær-operationer. Projektet skal således være med til at forebygge udvikling af alvorlige øjenlidelser og mindske anvendelsen af unødvendig kirurgi.

I 2023 modtager hun et legat på 390.000 kroner fra Øjenforeningen

390.000 kr.