Forskerfokus

Børneeksem

Nye undersøgelser af øjets overflade skal give bedre øjenbehandling til patienter med potentielt synstruende komplikationer fra atopisk eksem

Billede af Forskeren lodret

Pernille May Hansen, 30 år, læge og ph.d.-studerende på Rigshospitalets Afdeling for Øjensygdomme, hvor hun med støtte fra Øjenforeningen undersøger, hvordan man bedre kan diagnosticere og forebygge komplikationer i øjnene hos patienter med atopisk eksem (også kaldet børneeksem).

I sin fritid går hun blandt andet ture i og omkring Vallensbæk Havn og Strandpark sammen med sin mand og deres søn, der nyder turen fra barnevognen.

FOTO: PRIVAT

Af Redaktionen

Hvad går dit forsknings­projekt ud på?

Jeg undersøger de udbredte øjensymptomer, som patienter med atopisk eksem (også kaldet børneeksem) kan have. Atopisk eksem er en inflammatorisk hudsygdom, der giver tør og kløende hud med rødt udslæt, der kan give både hævelse af huden og væskende blærer. Disse gener påvirker i høj grad livskvaliteten og patienternes hverdag. Sygdommen opstår oftest tidligt i barndommen og kan fortsætte langt ind i voksenlivet. Udover gener fra huden ses også gener fra øjnene såsom røde, kløende øjne, der løber i vand, slimdannelse og lysfølsomhed. Cirka 20-40 pct. af patienterne oplever på et tidspunkt ikkebakteriel øjenbetændelse, og hos flere er denne tilstand kronisk og potentielt synstruende. Tilstanden kaldes for atopisk keratoconjunktivitis og er en frygtet øjenkomplikation til atopisk eksem, da inflammation (irritation) kan føre til skade på hornhinden ved at danne nye blodårer og sår. I værste tilfælde kan det føre til blindhed.

Du bidrager til forskningen

Dit medlemskab bidrager til, at Øjenforeningen hvert år kan uddele forskningslegater. I 2022 uddelte Øjenforeningen legater for 7,9 millioner kroner fordelt på 27 forskningsprojekter, der alle har til formål at forebygge og bekæmpe øjensygdomme og blindhed.

Hvilken forskel kan det gøre for patienterne?

Ved at få ny viden om forandringerne på øjets overflade i forbindelse med atopisk eksem håber vi, at vi i fremtiden bedre kan diagnosticere de farlige tilfælde, hvor den nuværende behandling med smørende øjendråber og/eller øjendråber med antihistamin (allergidråber) ikke er nok. På den måde kan vi hurtigere igangsætte behandling med øjendråber, der indeholder binyrebarkhormon, så risikoen for sværere komplikationer nedsættes, og synstab hindres. Med en bedre og mere optimal behandling kan vi også reducere mange af patienternes gener.

Portrætbillede af forskeren
FOTO: PRIVAT

Hvad er den største udfordring?

Det er at få rekrutteret deltagere til øjenundersøgelsen, da vi gerne vil have forskellige eksemsværhedsgrader med i studiet. Symptomerne og eksemets udstrækning varierer, og vi vil gerne foretage undersøgelserne, når der er gener fra både hud og øjne. For at være med i studiet skal man være voksen og blandt andet have røde, kløende øjne udover hudsymptomer fra atopisk eksem.

Hvornår ser vi de første resultater?

De første resultater fra en national spørgeskemaundersøgelse med besvarelser fra over 7.000 voksne med atopisk eksem er allerede udgivet. Her har vi fundet frem til, at barndomsdebut, øget sværhedsgrad af eksem og sameksisterende astma og høfeber var knyttet til større risiko for øjenbetændelse og andre overfladesygdomme i øjet. Det bliver spændende at få endnu mere data fra næste del af projektet, hvor vi med øjenundersøgelser skal se på, hvilke symptomer atopisk eksem kan give øjets overflade, og om vi kan finde markører for, hvordan disse tilstande adskiller sig fra hinanden. Vi vil gerne finde en markør for, hvilke patienter der vil udvikle en alvorlig øjensygdom, så vi bedre kan hjælpe dem i tide med den rigtige medicin.