Øjensygdom forskere legatmodtagere-2018 Øjenforeningen

Øjenforeningen

Øjenforeningens formål er at forebygge og bekæmpe øjensygdomme og blindhed.

Synet er uden sammenligning den sans, danskerne mest frygter at miste. Det er også den sans, der har størst betydning for en normal livsførelse. Derfor kæmper vi for bedre behandlinger, så du i stedet for at blive blind, bliver behandlet.

Vi finansierer den forskning, der gør, at vi i dag tilbyder banebrydende behandlinger i Danmark. Vi har givet danske øjenlæger førertrøjen på, så vi i dag ligger helt fremme i det internationale felt, når det handler om at implementere den nyeste viden i de behandlinger, der bevarer danskerne syn.

Et samlet ’Syns-Danmark’ står bag Øjenforeningen. Således har alle Danmarks faglige organisationer inden for øjeområdet faste pladser i Øjenforeningen forskellige organer – hovedbestyrelsen, repræsentantskabet og Fagkyndig Komité, der vurderer ansøgninger om forskningsstøtte. De faglige organisationer tæller DOS (Dansk Oftalmologisk Selskab), DØO (Danske Øjenlægers Organisation), Optikerforeningen, Serviceforbundet, Fagligt Selskab for Øjensygeplejersker og Danske tale, høre og synsinstitutioner (DTHS).

Alle kan blive medlemmer af Øjenforeningen. Vi er en landsdækkende organisation med 16 lokalafdelinger, der primært drives af frivillige kræfter. Kun sekretariatets ansatte er lønnet.

• Øjenforeningen blev stiftet i 1982, som den første forening, der dedikerede sig til at kæmpe for synssagen og synsbeskyttelse som sådan.

• Øjenforeningens kontor

Øjenforeningen er en sygdomsbekæmpende organisation. Vores mission er at hjælpe seende til at bevare synet, så blindhed undgås.

• Alt tekst

Øjenforeningen yder støtte til efteruddannelse for paramedicinske faggrupper på øjenområdet.

• Arvelige øjensygdomme hos børn og unge

Hvert år uddeler Øjenforeningen mere end 6 millioner kroner kr. i forskningsstøtte.

• Oplysning om øjensygdomme, forebyggelse og behandling har er en central del af Øjenforeningens arbejde. Mest kendt er vores blad VÆRN OM SYNET.

• Øjenforeningen har i samarbejde med en række af landets hospitaler lavet en fælles ....