Svulster i bindehinden

Ondartede svulster i bindehinden

Ann-Cathrine Larsen, stud.med. og ph.d.-studerende, Københavns Universitet, fik et legat til at undersøge ondartede svulster i bindehinden og forstadier hertil. Et stort studie for perioden 1950 - 1980 har beskrevet samtlige ondartede melanomer i bindehinden i DK. Ph.d.-studiet vil fortsætte denne undersøgelse for perioden 1980 - 2011, således at man får et materiale, som strækker sig over 50 år. Studiet vil søge at fastslå risikoen for, at melanomer efter behandling genopstår, risiko for metastaser, overlevelseschancer og effekten af nuværende behandling. Ved DNA-mutationsanalyse vil melanomerne blive screenet med sigte på at finde atypiske mutationer blandt de, som hæmmer udviklingen af melanomer. Ydermere vil mikroanalyser søge at påvise celleforandringer fremkaldt af specifikke markører, der kan tjene som mål for udvikling af nye behandlingsstrategier til forbedring af prognosen.

I 2009 modtog hun i alt 70.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2011 modtog hun i alt 250.000 kr. fra Øjenforeningen. Hele støtten var gjort mulig som følge af en donation fra Bagenkop Nielsens Øjen-Fond
I 2012 modtog hun i alt 250.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2013 modtog hun i alt 275.000 kr. fra Øjenforeningen