Diabetisk øjensygdom

Diabetisk øjensygdom debuterer med et tab af nerveceller

Ulrik Frydkjær-Olsen, læge, ph.d.-stud., OUH, modtog et legat til at undersøge, om diabetisk øjensygdom debuterer med et tab af nerveceller, som er en forløber for de blodåreændringer, der klassisk beskrives i nethinden hos sukkersygepatienter. Undersøgelsen bygger i vid udstrækning på almindelige nethindefotos kombineret med OCT-scanningsbilleder som grundlag for at undersøge sammenhængen mellem nervetrådslaget i nethinden og udvikling af blodåreforandringer. Undersøgelsen er samtidig en del af et større europæisk multicenterstudie, hvor man giver nervebeskyttende dråber for potentielt at sinke eller hindre udviklingen af nethindeforandringer hos sukkersygepatienter.

I 2015 modtog han i alt 150.000 kr. fra Øjenforeningen. Heraf 50.000 kr. fra Helene og Viggo Bruuns Fond

Af Ulrik Frydkjær-Olsen