Diabetisk øjensygdom

Halvdelen af patienter med diabetisk øjensygdom opnår en synsforbedring efter injektion i øjet med en medicin

Delila Hodzic-Hadzibegovic, læge, Glostrup Hospital, modtog et legat til undersøgelse af forklaringen på, at kun halvdelen af patienter med diabetisk øjensygdom opnår en synsforbedring efter injektion i øjet med en medicin, der blokerer for dannelsen af vækstfaktorer, som fremkalder nye blodårer, der lækker i nethindens gule plet, hvorved synsevnen forringes betragteligt.Behandlingen kvantificeres ved måling af nethindetykkelsen. Dette sker ved apparatur, som baserer sig på matematiske programmer, der er under mistanke for ikke at tage højde for forskellige determinanter. Studiet vil søge at afdække, om dette er tilfældet.

I 2013 modtog hun i alt 250.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2014 modtog hun i alt 400.000 kr. fra Øjenforeningen