Diabetisk øjensygdom

Kirurgisk behandling af fremskreden diabetisk øjensygdom

Christoffer Ostri, læge, Glostrup Hospital modtog et legat til at identificere risikofaktorer, der opstår ved kirurgisk behandling af fremskreden diabetisk øjensygdom. Der kan således opstå behov for nethinde- og glaslegemekirurgi, hvor der opereres med instrumenter i øjets indre. Sådanne operationer har en betydelig risiko for komplikationer i form af nethindeløsning, blødninger, Grøn stær, Grå stær og betændelse. Der foreligger imidlertid meget lidt viden om, hvilke forhold, der er afgørende for, at behovet for nethinde- og glaslegemekirurgi opstår hos diabetikere. På basis af data for 5.000 sukkersygepatienter opsamlet gennem 15 år, vil risikofaktorer, der fører til kirurgikrævende indgreb i øjet, blive identificeret. Det gælder blodsukkerkontrol, blodsukkersvingninger, blodtryk, graden af laserbehandlinger, screeningsinterval og tidligere øjenoperationer. Ud fra et tidligere studie kan det estimeres, at ca. 2% af diabetikerne indenfor en 5-års periode vil have haft behov for nethinde- og glaslegemekirurgi. De 15 års data vil derfor føre til ca. 300 patienter og dermed en adekvat statistisk sikkerhed.

I 2011 modtog han i alt 129.000 kr. fra Øjenforeningen

2011

Af Christoffer Ostri, ph.d.-stud, Læge, Øjenafdelingen, Glostrup Universitetshospital