Diabetisk øjensygdom

Nethindens blodgennemstrømning reguleres for derigennem at forbedre behandlingen af sygdomme

Anders El-Galaly, læge, Aarhus Universitetshospital, modtog et legat til en undersøgelse af, hvordan nethindens blodgennemstrømning reguleres for derigennem at forbedre behandlingen af sygdomme i nethindens små blodårer. Forstyrrelser i nethindens blodforsyning er involveret i alle de hyppige synstruende sygdomme i den vestlige verden. Hvor man tidligere kun har studeret blodgennemstrømningen i de større blodårer, er det nu muligt at studere, hvordan blodgennemstrømningen reguleres i de tyndeste kapillærer. Ved at tilvejebringe viden om de normale forhold, danner projektet basis for at studere de forstyrrelser, som skal behandles ved eksempelvis diabetisk øjensygdom.

I 2015 modtog han i alt 350.000 kr. fra Øjenforeningen

Af Anders El-Galaly