Diabetisk øjensygdom

Opsporing af potentielt synstruende diabetisk øjensygdom

Malin Lundberg Rasmussen, læge, ph.d.-studerende, Odense Universitetshospital, modtog et legat til at forbedre eksisterende metoder til opsporing af potentielt synstruende diabetisk øjensygdom. Opsporingen foregår i dag ved fundusfotografering. Projektet vil søge at fastlægge, hvorvidt nyere metoder til undersøgelse af karvinkler og tortuositet muligvis kan benyttes til påvisning af prækliniske tegn ved type 1 diabetes. Det vil i denne sammenhæng blive undersøgt, hvorvidt et vidvinklet funduskamera, som giver et udsnit af nethinden på 200 grader mod vanlig 45 grader, vil forbedre mulighederne for tidligere påvisning af diabetisk retinopati.

I 2011 modtog hun i alt 256.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2012 modtog hun i alt 90.000 kr. fra Øjenforeningen. Heraf 25.000 kr. fra Grosserer Schiellerup og Hustrus Fond 1
I 2013 modtog hun i alt 150.000 kr. fra Øjenforeningen. Hele støtten var gjort mulig som følge af en donation fra 15. Juni Fonden

2011-2013