Nærsynethed

Sammenhængen mellem niveauet af D-vitamin i blodet og udvikling af nærsynethed

Ina Olmer Specht, postdoc, Parker Instituttet, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital modtog et legat til at forske i sammenhængen mellem niveauet af D-vitamin i blodet og udvikling af nærsynethed. Tidligere studier har vist, at et lavt niveau af D-vitamin hos børn, unge og voksne øger deres risiko for at udvikle nærsynethed. Ved at teste opbevaret, tørret blod fra nyfødte drenge og sammenholde det med de synstests, de senere i livet har fået foretaget og indført i Sessionsregisteret, vil studiet afdække, om niveauet af D-vitamin før fødslen er forbundet med udvikling af nærsynethed senere i livet. Forhåbningen er, at projektet kan være med til at forklare den stigende forekomst af nærsynethed og danne basis for nye D-vitamin-anbefalinger til gravide.

I 2017 modtog hun i alt 200.000 kr. fra Øjenforeningen

Af Ina Olmer Specht