Diabetisk øjensygdom

Behandling af diabetisk væskehævelse i øjets gule plet med en kombination af computerstyret laser

Søren Leer Blindbæk, klinisk assistent, ph.d.-stud., OUH og Klinisk Institut, SDU, modtog et legat til at undersøge effekten af behandling af diabetisk væskehævelse i øjets gule plet med en kombination af computerstyret laser (Navilas laser) og indsprøjtninger i øjet med VEGF-hæmmer. Væskeudtrædning i den gule plet er en væsentlig årsag til synstab ved sukkersygeforandringer i øjnene. Tilstanden kaldes også Diabetisk Makulært Ødem (DME). I dag benyttes traditionel laserbehandling og indsprøjtning af VEGF-hæmmer, der blev udviklet til behandling af våd AMD. Det er en behandlingsform, der er omkostningstung for både patienter og samfund. Projektet skal kaste lys over, om den computerstyrede laserbehandling kan reducere behovet for de dyre indsprøjtninger med VEGF-hæmmere.

I 2015 modtog han i alt 350.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2017 modtog han i alt 50.000 kr. fra Øjenforeningen. Hele støtten var gjort mulig som følge af en donation fra Helene og Viggo Bruuns Fond

2015-2017

Af Søren Leer Blindbæk