Nærsynethed

Effekt og sikkerhed ved to typer laserkirurgi for nærsynethed

Anders Højslet Vestergaard, 1. reservelæge, ph.d. og ekstern lektor, Øjenafdelingen, Odense Universitetshospital modtog et legat til at undersøge effekt og sikkerhed ved to typer laserkirurgi for nærsynethed. Langtidseffekt og sikkerhed ved den nyeste laserkirurgi (SMILE) er endnu ikke undersøgt. I 2011/2012 blev 35 patienter med moderat eller svær nærsynethed opereret med den dengang helt nye SMILE-teknik på det ene øje og standardteknikken FLEX på det andet øje. Efter seks måneders opfølgning lød vurderingen, at begge teknikker var sikre og præcise, men at hornhindens nerver og følsomhed var bedre bevaret ved SMILE. Studiet ønsker at afdække, om disse forhold stadig gælder i dag, 6-7 år efter operationen. Det vil bidrage til at af- eller bekræfte, om SMILE fortsat bør være den foretrukne teknik i det offentlige sygehusvæsen.

I 2010 modtog han i alt 376.473 fra Øjenforeningen. Hele støtten var gjort mulig som følge af en donation fra Bagenkop Nielsens Øjen-Fond
I 2011 modtog han i alt 121.000 fra Øjenforeningen
I 2012 modtog han i alt 207.931 fra Øjenforeningen, Hele støtten var gjort mulig som følge af en donation fra Bagenkop Nielsens Øjen-Fond
I 2017 modtog han i alt 100.000 fra Øjenforeningen, Hele støtten var gjort mulig som følge af en donation fra Bagenkop Nielsens Øjen-Fond