Hornhinden

Hvorfor hornhindedystrofi-patienter udfælder proteinet TGFBIp

Ebbe Toftgaard Poulsen, postdoc, Institut for Molekylærbiologi og Genetik (AU), modtog et legat til et projekt, der sigter mod at forstå, hvorfor hornhindedystrofi-patienter udfælder proteinet TGFBIp. Ved hornhindedystrofi er synet nedsat, da der udfældes store mængder af de proteiner, der findes i hornhinden – primært proteinet TGFBIp. TGFBIp’s funktion i raske hornhinder er ukendt. Projekter har således til formål dels at klarlægge funktionen, dels at forstå, hvorfor proteinet udfældes. Projektet sigter også mod at undersøge de enzymer (proteaser), der er involveret i nedbrydningen af TGFBIp’s rolle for sygdomsudviklingen. En teori lyder nemlig, at hornhindedystrofi skyldes en ubalance i nedbrydningen af TGFBIp. Projektet udføres i samarbejde med øjenlæger fra Aarhus Universitet og Aalborg Universitet samt en række udenlandske forskere og er støttet af Det Frie Forskningsråd.

I 2012 modtog han i alt 120.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2013 modtog han i alt 100.000 kr. fra Øjenforeningen