Hornhinden

Konstruktion af en 3D-computermodel af pterygium

Kim Nielsen, teknisk chef, cand.scient, ph.d., Aarhus Universitetshospital, fik et legat til konstruktion af en 3D-computermodel af pterygium, på dansk også kaldet vingen, som er en fold af bindehinden med tilhørende bindevæv, som vokser ind over hornhinden i den horisontale meridian, oftest nasalt som følge af skade på den normale barriere mod hornhinden. Det antages, at der i normal tilstand er en ligevægt mellem hornhindens epitel og bindehinden, som medfører, at de to lag ikke overvokser hinanden, men ved pterygium sker der netop det, at bindehinden overvokser hornhinden, så balancen må være forskudt, uden at baggrunden herfor kendes. Hypotesen er, at pterygie-væv er forårsaget af en stamcelleforvanskning. Udarbejdelsen af en 3D-model over pterygium vil tjene til en basal forståelse af, hvorledes forholdet mellem pterygium og den underliggende hornhinde interagerer, herunder om de epitelielle stamceller mangler under det overliggende pterygie-væv.

I 2004 modtog han i alt 300.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2005 modtog han i alt 275.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2006 modtog han i alt 137.000 kr. fra Øjenforeningen. Hele støtten var gjort mulig som følge af en donation fra Betsy, Dagny og Caja Bojesens Mindefond
I 2012 modtog han i alt 120.000 kr. fra Øjenforeningen