Hornhinden

Transplantation til gendannelse af celler på skadet hornhinde

Thomas Storr-Paulsen, speciallæge, klinisk assistent, Schepens Eye Research Institute, Boston, modtog et legat til et projekt, som har til formål at dyrke hornhindeceller fra patienter eller afdøde donorer til brug for transplantation til gendannelse af celler på skadet hornhinde. Det er især gendannelse af bægerceller, som er afgørende for, at synet kan genvindes. Imidlertid er der ingen eksisterende materialer eller teknikker, som gør det muligt at dyrke bægercellerne. Ved ophold hos Schepens Eye Research Institute er erhvervet kendskab til nye avancerede laboratorie- og mikroskopiteknikker, der har muliggjort undersøgelser af materialer som potentielt relevante som vækstgrundlag for bægerceller. Dette har ført til udvikling af en ny metode til opformering af bægerceller, som overført til materiale med rette overflade og mekanisk styrke, forhåbentlig vil gøre en transplantation mulig med positive resultater på heling af hornhindelækager. I tilfælde af succes, kan dette pionærstudie lede til genvinding af synet hos et betydeligt antal patienter.

I 2010 modtog han i alt 100.000 kr. fra Øjenforeningen.
I 2011 modtog han i alt 300.000 kr. fra Øjenforeningen

2010-2011