Hornhinden

Undersøgelse af hornhindens svulmetryk

Anders Peter Søndergaard, reservelæge, Århus Universitetshospital fik et forskningslegat til undersøgelse af hornhindens svulmetryk. Ved skader på hornhindens bagerste cellelag (endothelet), nedsættes dettes evne til at pumpe væske ud af hornhinden, hvorved denne svulmer op med uklarhed og smertefulde blæredannelser til følge.

Det er projektets formål at undersøge en ny lokalbehandling med et stof (riboflavin) og bestråling med UVA lys som muligvis kan nedsætte hornhindens svulmetryk, således at hornhindens normale funktioner kan bevares trods endothelets nedsatte pumpefunktion.

I 2008 modtog han i alt 132.000 kr. fra Øjenforeningen.
I 2009 modtog han i alt 67.700 kr. fra Øjenforeningen. Hele støtten var gjort mulig som følge af en donation fra Bagenkop Nielsens Øjen-Fond
I 2010 modtog han i alt 114.000 kr. fra Øjenforeningen. Hele støtten var gjort mulig som følge af en donation fra Bagenkop Nielsens Øjen-Fond

2008-2010

Af Anders Peter Sondergaard