Grøn stær

Computerprograms muligheder som screenings-redskab for Grøn stær

Ane Sophie Olsen, læge, ph.d.-stud., Glostrup Hospital, fik et legat til undersøgelse af et internetbaseret computerprograms muligheder som screenings-redskab for Grøn stær. Projektet har til formål at påvise, hvorvidt et gratis system til synsfeltundersøgelse kan være med til at opdage bl.a. Grøn stær på et tidligere tidspunkt end hidtil. Legatmodtageren har på basis af et pilotprojekt udarbejdet en automatisk fortolknings-algoritme for systemet, som vil blive afprøvet via to parallelle screeningsstudier med 1000 deltagere i aldersgruppen 60 – 80 år. Det ene studie vil foregå via optikerbutikker, mens det andet vil foregå via en oftalmolog (legatmodtageren). Ved sammenligning af de to undersøgelser vil det blive vurderet, om det internetbaserede synsfeltundersøgelsessystem kan anbefales til praktisk brug i en større sammenhæng. Øjenforeningen har støttet studiet med 250.000 kr. i 2013.

I 2012 modtog hun i alt 200.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2013 modtog hun i alt 250.000 kr. fra Øjenforeningen