Spørgsmål til øjenlægen

Jeg har grøn stær og drypper øjnene 3 x dagligt. Alligevel går trykket ikke ned, og jeg har nu fået at vide, at jeg skal opereres. Hvad går en operation for grøn stær ud på?

Svar

Trykket i øjet er en balance mellem den væske, som dannes inde i øjet, og den væske, som dræneres væk fra øjet. Når man har et for højt tryk, er der en ubalance mellem produktionen af væske i øjet og afløbet, hvor væsken dræneres væk. Tryksænkende øjendråber virker ved enten at sænke produktionen af væske i øjet eller ved at øge afløbet. Den hyppigst anvendte laserbehandling øger drænagen gennem afløbet (figur 1).

Fig. 1.

En operation for grøn stær tilbydes, når øjendrypning og eventuelt laserbehandling ikke sænker trykket tilstrækkeligt til, at sygdommen bremses.

Fig. 2.

Der findes forskellige typer operationer, men fælles for dem alle er, at der skabes en passage fra det indre øje til ud under slimhinden. På den måde kan øjenvæsken dræneres væk, hvormed trykket i øjet falder. Der skabes med andre ord et nyt afløb. (Se Øjenforeningens brochure Grøn
stær ved at klikke på linket).

I Danmark er mere end 100.000 personer i behandling for grøn stær, hvilket gør grøn stær til en af de mest almindelige synstruende sygdomme...

Af Miriam Kolko, PH.D. Øjenafdelingen, Glostrup Hospital Overlæge