Synspunkt

Øjenforeningen anbefaler kun behandling, hvor effekten er videnskabeligt dokumenteret

Af Carsten Edmund, Øjenlæge, dr.med. Formand

Af og til læser man i pressen, ugeblade og i dag, ikke mindst på de elektroniske medier, om behandlinger af kroniske sygdomme, som mere eller mindre fuldstændigt kan genskabe tabte funktioner eller afhjælpe smertefulde tilstande.

Den store interesse herfor skyldes dels, at kroniske lidelser er temmelig udbredte og dels, at det etablerede sundhedsvæsen ofte kun kan tilbyde lindrende, men ikke helbredende behandling.

Patienterne søger derfor forståeligt nok andre muligheder, som desværre kan være en temmelig bekostelig affære, og hvor resultatet sjældent indfrier forventningerne.

Også i videnskabelige tidsskrifter offentliggøres af og til lovende resultater vedrørende behandling af en given sygdom ofte med en afsluttende bemærkning om, at større undersøgelser må vise, om de foreliggende resultater holder. Sådanne mindre resultater kan finde vej til pressen og give håb for berørte patienter. Desværre kan de nødvendige yderligere undersøgelser i mange tilfælde enten ikke bekræfte de lovende resultater, eller også bliver undersøgelserne aldrig lavet, fordi forskerne alligevel ikke rigtig tror på effekten.

Øjenforeningen omtaler gerne nye lovende tiltag for at informere patienterne om, hvad der kan være på vej. Vi bringer også patienthistorier om alternativ behandling, hvor der er oplevet i hvert fald en subjektiv forbedring, men vi kan ikke anbefale behandlinger, før tilstrækkelig dokumentation foreligger.

læs en patienthistorie om en såkaldt lovende operation for alderspletter på nethinden (AMD), som nok bekræfter betydningen af at træde varsomt.