Baggrund

Modermærker i øjet

Øjet kan ligesom huden få modermærker, der viser sig som en mørk plet på nethinden. Langt de fleste er harmløse, og kun under én procent kræver behandling. Læs mere her, og bliv klogere på modermærker i øjnene.

Tidligere var moder­mærker på øjets nethinde et sjældent fund. Der er intet, der tyder på, at de forekommer hyppigere end før i tiden. Men i takt med at der bliver taget flere billeder af nethinden, for eksempel hos optikerne, er det blevet mere almindeligt, at vi opdager dem. I langt de fleste tilfælde er der tale om harmløse pletter, svarende til en fregne på huden.

Foto: Getty Images / AzmanJaka
Illustrationer: Liz Berry Østergaard

Af Carsten Edmund, Øjenlæge, dr.med. Formand

De fleste kender til brune pletter på huden, som kaldes modermærker, skønhedspletter eller – hvis de er små – fregner. Vi ved godt, at vi skal holde øje med dem, specielt hvis vi dyrker sol, da pletterne kan udvikle sig til modermærkekræft (malignt melanom).

Figur 1
Et modermærke (nævus) kan ses som en mørk plet på nethinden. Det består af pigmenterede celler, der ligger i årehinden (choroidea).

Ligesom huden kan øjet også få modermærker – et såkaldt nævus. Men modsat huden kan vi hverken selv få øje på dem eller holde øje med dem, da de sidder på øjets bagvæg.

Det kræver fotografering af nethinden (fundus foto), der bliver mere udbredt, da det blandt andet kan ske ved visse undersøgelser hos optikerne. Her kan man opdage det som en mørk plet på nethinden.

Hvad er et nævus?

Et modermærke eller et nævus i øjet er et fladt, pigmenteret område bag i øjet. Det består af pigmenterede celler, der ligger i årehinden (choroidea). Fordi nethinden er gennemsigtig, skinner de pigmenterede celler igennem i den underliggende årehinde og fremstår som en mørk plet, der typisk kun er millimeter stor eller på størrelse med en fregne.

Figur 2

Et modermærke i øjet (nævus) er sjældne hos børn, men findes hos cirka syv pct. af den voksne befolkning. De giver ingen symptomer og opdages derfor oftest ved en tilfældighed, som for eksempel i forbindelse med synstjek og fotografering af nethinden (fundus foto).

Behandling

I langt de fleste tilfælde er et nævus i øjet et harmløst fund. Der er dog en lille risiko på under én procent for, at et nævus kan udvikle sig til modermærkekræft.

For at finde disse få tilfælde og behandle dem i tide bør man få tilbudt kontrolundersøgelser hos en øjenlæge. Øjenlægen vil her kunne holde øje med, om et nævus udvikler sig. De vigtigste tegn på dette er vækst, der kan ses på et foto ved, at det mørke område bliver større.

Det kan også ses på en skanningsundersøgelse (OCT) ved, at det bliver tykkere.