Øjenforeningen på Folkemødet 2021

Flere mister synet, mens de venter på behandling for øjensygdomme. Patientrettighederne fungerer ikke for øjensygdomme. F.eks. mister patienter synet til øjensygdommen AMD fordi udredning og behandlingen ikke starter indenfor et par uger. Derfor skal patientrettighederne ændres. Øjenforeningen tager debatten på folkemødet 2021.

Debat om "Ældre mister synet mens de venter i køen til sundhedsvæsenet"

Øjenforeningen på Folkemødet 2021

Synet er den sans, der har størst betydning for at leve et normalt, aktivt liv. Det er også uden sammenligning den sans flest danskere frygter at miste. Kampen for synet er en folkesag. Men behovet for hurtigere udredning og behandling af aggressive, hurtigt udviklende øjensygdomme er overset. Det gælder ikke alene våd AMD. På Folkemødet debatterede Øjenforeningen problem og løsninger med sundhedspolitikkerne.

Læs Altingets artikel om debatten

Se video fra debatten

Øjenforeningen

Deltagere

Torben Kjær, Medlem, Danske Regioners Sundhedsudvalg, Enhedslisten

Per Larsen, sundhedsordfører, Det Konservative Folkeparti

Klaus Lunding, formand, Danske Patienter

Morten la Cour, professor og klinikchef, Afdeling for Øjensygdomme, Rigshospitalet og formand for Øjenforeningen

Marijke Vittrup, direktør, Øjenforeningen

Hvis du er blevet henvist til et sygehus, fordi du har en øjensygdom – eller der er mistanke om, at du har en sådan – har du ret til at få et tilbud om at blive udredt inden for 30 dage. Der stilles omvendt ikke krav til, hvor hurtigt du skal udredes, hvis du søger hjælp hos en praktiserende øjenlæge.
Hvidbog

I januar 2021 lancererede Øjenforeningen hvidbogen ’Ingen skal miste synet, mens de venter’. Her præsenter vi fire tiltag, der skal løfte øjenområdet. Blandt andet opfordrer vi sundhedspolitikere til at lave en synshandlingsplan med klare pakkeforløb, så ingen danskere skal risikere synstab, mens de venter på diagnose og behandling.

Billede af forsiden på en bog, hvor der står: Ingen skal miste synet, mens de venter.
»Når vi modtager en henvisning fra en praktiserende øjenlæge, har vi en måned til udredning, og yderligere en måned til behandlingsstart. Men patienter med subakutte og synstruende sygdomme som våd AMD er afhængige af, at vi starter behandlingen inden for 14 dage. Det er patienter med lange kroniske forløb, som vi er nødt til at sikre ekstra rettigheder, så vores ressourcer på øjenafdelingerne ikke kannibaliseres,« siger Morten la Cour.

Telefonrådgivning

Bliv ringet op indenfor en uge

Bliv ringet op af Øjenforeningens øjenlæge. Det er gratis for medlemmer. Bliv medlem for kun 200,- kr. årligt.

Miriam Kolko