VÆRN OM SYNET

Lions Pris til Miriam Kolko og forskning i grøn stær

Øjenforeningen etablerede i 2017 et samarbejde med Lions i Danmark. Lions har synet som en af sine mærkesager, så det har ikke været svært at finde fælles fodslag for de to foreninger. Samarbejdet har blandt andet udmøntet sig i fælles oplysningsmøder om øjensygdomme og finansiel støtte til Øjenforeningen.

Ved Lions’ årsmøde på Hotel Pejsegården i Horsens den 2. juni 2018 blev Lions Pris overrakt til overlæge på Rigshospitalet Glostrups øjenklinik og sektionsleder ved Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi, Københavns Universitet, Miriam Kolko. Den højest placerede dansker i Lions, guvernørrådsformand Jimmy Nonbo, overrakte prisen foran mere end 300 af de Lions-medlemmer, der gennem deres frivillige arbejde har samlet pengene sammen.

Ole Rubach, der har været med til at indstille Miriam Kolko som legatmodtager, fortæller:
”Kampen mod de synstruende øjensygdomme er en del af Lions’ varemærke, og det har det været siden 1925, hvor Helen Keller ved et konvent opfordrede organisationen til at blive ’de blindes ridder’.”
Ved årsmødet i 2017 bjergtog Miriam Kolko forsamlingen med sin tale om øjensygdomme. Efterfølgende tog vi ud og besøgte hende for at høre, om hun havde nogle konkrete projekter, som Lions eventuelt kunne støtte. Her fortalte hun om en teori, der måske kan føre til en ny metode til tidlig opsporing af grøn stær. I dag opdager man som regel først sygdommen, når den er meget fremskreden, men Miriam tror på, at nok giver grøn stær sig udslag i øjet, men sygdommen hænger efter al sandsynlighed sammen med resten af kroppen. Og håbet er, at man på sigt kan opspore sygdommen i en blodprøve, hvor man kan finde nogle sporstoffer, der kan afsløre, om der er en grøn stær i anmarch. Det fandt vi meget fascinerende og ikke mindst støtteværdigt.”

”Jeg er utrolig glad og stolt over at modtage denne pris. Den betyder ekstra meget, fordi jeg ved, at Lions-medlemmerne hver dag gør et kæmpe arbejde for at samle penge ind til deres hjertesager. Det er sjældent, at man møder så mange ildsjæle, der brænder for at gøre en forskel. Det forpligter,” siger Miriam Kolko. Lions Pris er på 500.000 kroner.

Lions International, der opererer under mottoet ”vi hjælper”, har både i 90’erne og 00’erne haft to store projekter, hvor man indsamlede over 300 millioner USD til bevarelse af syn. Projekterne, der primært har bekæmpet blindhed i den tredje verden, har konkret betydet, at mere end 24 millioner mennesker har bevaret evnen til at se.