VÆRN OM SYNET

En pioner er fyldt rundt

Professor Morten la Cour, der er næstformand i Øjenforeningen og en af de allerstørste kapaciteter inden for nethindekirurgi herhjemme, rundede et skarpt hjørne i foråret i år. Kollegerne i øjenfaget beskriver ham som lynende intelligent, idérig og myreflittig – sådan en læge, der gerne måtte være flere af.

En pioner er fyldt rundt

Det tog ikke Morten la Cour mange år at slå sit navn fast, da han for knap 30 år siden trådte ind i øjenfaget. Det blev hurtigt klart for de nye kolleger, at den veltalende læge med det karakteristiske sorte brillestel var svær at komme udenom. På trods af sin fortid i et lidt anonymt statistikermiljø lærte Morten la Cour hurtigt og elegant at gebærde sig blandt de mere højrøstede øjenlæger. Han satte ikke sit lys under en skæppe, men kæmpede med næb og kløer for at få sine idéer igennem.

I dag er Morten la Cour overlæge, professor og teamleder på Øjenafdelingen på Glostrup Hospital, Nordeuropas største øjenafdeling. Derudover har han den betydningsfulde post som næstformand i Øjenforeningen og er medlem af hovedbestyrelsen, hvilket betyder, at han i høj grad er med til at sætte retningen for foreningens arbejde. I foråret i år kunne den travle og engagerede professor fejre sin 60-års-fødselsdag. De mange år i øjenfaget har ikke taget pusten fra ham. Tværtimod.

Morten la Cour er, lyder meldingen fra kollegerne, stadig lige så lynende intelligent, fuld af idéer og myreflittig, som han altid har været. Han er den type læge, der ikke lader sig affinde med status quo. Han stiller spørgsmål til sit fag og lægger energi i at indhente dokumentation for, at patienterne får den bedst mulige behandling. Målrettethed, stringens og stædighed har alle dage kendetegnet hans måde at gå til øjenfaget på – både som kirurg og som forsker. Og det har givet pote. Morten la Cour har blandt andet været en af de drivende kræfter bag indførelsen af en ny behandling til nethindesygdomme hos for tidligt fødte børn, ligesom han har været med til at sikre effektiv kirurgisk behandling af nethindesygdomme hos ældre patienter.

Netop nethindesygdommene har dannet ramme om hele Morten la Cours karriere, fra han som uddannelseslæge fik håndtryk af dronningen for sin guldmedalje-afhandling om epitelpigmentet hos frøer. Siden har hans kirurgiske virke og kliniske forskning primært centreret sig om nethinde- og glaslegeme kirurgi. Det er blandt andet Morten la Cours fortjeneste, at patienter med makulahul (hul i nethindens gule plet) ikke længere skal sidde tre dage med hovedet i en anstrengt stilling efter operationen. Han viste nemlig, at denne procedure var helt uden effekt.

Eksemplet er ikke enestående. Morten la Cour er den sidste til at sætte sig med foldede hænder og den allersidste til hovedløst at gå i flertallets fodspor. Han er nysgerrig og drevet af at finde ind til kernen: Er der evidens for det, vi gør? Han er ikke bange for at sige sin mening og slå i bordet, når han mener, at det er nødvendigt. Nogle kolleger beskriver ham som sort-hvid i sin argumentation, men de samme kolleger må for det meste nikke anerkendende til hans altid skarpe analyse af tingenes tilstand. Den sort-hvide tilgang er måske mest af alt en måde at gå til en diskussion. Morten la Cour er ikke rigid og fastlåst i sine holdninger. Han er villig til et kursskifte, hvis modpartens faglige argumenter sidder i skabet.

En stor del af den energi, han lægger for dagen, bruger han på at oplære og undervise øjenlæger in spe.
Han har vejledt utallige ph.d.-studerende i løbet af sin karriere, og så har han været med til at nytænke måden, de unge kirurger bliver oplært. Morten la Cour udtrykker ikke sin iver for de unge lægers uddannelse ved at uddele kram til højre og venstre, men ved at insistere på, at de får den portion læring og supervision, de har brug for. Det gør ham til en vellidt vejleder.

Ud over at have et hjerte, der brænder for øjenfaget, har Morten la Cour en stor fritids-passion for verdensrummet. I familiens sommerhus har han installeret en anseelig stjernekikkert, som altid er indstillet skarpt på planeter eller asteroider på himmelfart forbi Jorden.

Morten la Cour er en af de læger, vi ikke har så mange af i faget, men som vi gerne ville have mange flere af, lyder fødselsdagshilsenen fra en kollega, mens en anden med sin hilsen sender et håb om, at fødselaren gennem årene har fået den kærlighed og respekt fra øjenfaget, han bør have.

Tillykke med de 60 år, Morten la Cour.

AMSA