Spørgsmål til øjenlægen

Jeg har fået en henvendelse fra en akupunktør, der mener, at han kan stoppe AMD. Han nævner, at hans patienter er ’meget forundrede over, at behandlingen ikke tilbydes eller henvises til via det offentlige system. Der er tale om markante forbedringer, som øjenlæger lukker – så at sige – øjnene for. Øjenlæger kan i 90% af tilfældene INTET tilbyde denne udsatte patientgruppe, som i øvrigt vokser markant hvert år. Men akupunkturen kan’.

I følge akupunktøren kan mange af de lokale optometrister bekræfte hans succesrate, da alle patienter måles før og efter behandling hos en optometrist.

Jeg vil gerne høre, om der er lavet forskning i akupunkturs effekt overfor AMD – og i så fald, findes der evidens for, at det virker?

Hvis ikke, hvad siger VÆRN OM SYNET så til, at mange akupunktører annoncerer med behandlingsmetoden. Ville VÆRN OM SYNET anbefale, at der blive forsket i akupunkturs virkning på AMD?

Svar

Tak for din henvendelse. Jeg vil anbefale, at du på Øjenforeningens hjemmeside (vos.dk) læser vores AMD brochure, hvoraf det fremgår, hvad AMD er, og hvordan sygdommen behandles.

I mange år har det været postuleret, at akupunktur kunne forbedre AMD patienters synsevne uden, at det mig bekendt er lykkedes at dokumentere en effekt. AMD fører til henfald af nethindens sanseceller i området kaldet den gule plet (macula) og medfører mere eller mindre udtalt læseblindhed. Døde sanseceller kan desværre ikke gendannes.

Foto: Tyler Olson/ Shutterstock.com

Vi sanser med øjnene, men ser med hjernen. De elektriske signaler, som hjernen modtager fra nethinden, omdannes i hjernen til et billede af omverdenen. Det vides, at en placebo effekt kan påvirke hjerneprocesser. Dvs. at alene det, at en begejstret behandler kan få en patient til at tro på, at synsfunktionen forbedres, kan i en mindre udstrækning få en patient til at opleve en bedre funktion. For at vide om f.eks. akupunktur kan forbedre den oplevede synsfunktion, er det afgørende, at resultaterne i en behandlet gruppe sammenlignes med resultaterne i en kontrolgruppe.

På Øjenforeningens hjemmeside ligger et ansøgningsskema om støtte til forskningsprojekter. Øjenforeningen støtter i 2016 forskningsprojekter for knap 6 mio. kr. Alle projekter bedømmes af en Fagkyndig Komité bestående af øjenlæger, optikere og øjensygeplejersker. Øjenforeningen prioriterer projekter, der fokuserer på hyppigt forekommende og alvorlige øjensygdomme, hvorunder AMD hører.

Øjenforeningen kan kun anbefale dokumenterede behandlinger og kan derfor ikke anbefale akupunktur mod AMD. Vi forstår godt, at patienter, der oplever aftagende syn trods den givne anerkendte behandling, er villige til at ofre ofte en god del penge på alternative behandlinger, og det er sandsynligt, at behandlinger som akupunktur ikke i sig selv selv forværrer synet, forudsat at relevant dokumenteret behandling har været forsøgt.

Carsten Edmund

Af Carsten Edmund, Øjenlæge, dr.med. Formand