Politisk dialog

Nu bliver våd AMD betegnet som akut, og der peges på nye løsninger

Øjenforeningens arbejde har ført til en taskforce med blandt andre Sundhedsstyrelsens deltagelse

Online debat snakker med 4 personer på en skærm

Synskonferencen i 2021, hvor en række politikere deltog.

Af Redaktionen

Politisk dialog tager tid. I 2021 kom Øjenforeningen med hvidbogen ’Ingen skal miste synet, mens de venter’. I den kom vi med en stærk og solid dokumentation af, hvordan patienter, der rammes af våd AMD, risikerer unødigt synstab og i værste fald blindhed. Sundhedsmyndighederne har fejlagtigt betegnet våd AMD som sub-akut på trods af, at våd AMD er en hurtigt udviklende, aggressiv øjensygdom.

Hvidbog afsæt for taskforce

Med hvidbogen som grundlag afholdt Øjenfor­eningen tilbage i 2021 en synskonference. Med den blev både politikere og medier opmærk­som­me på den uholdbare situation. Danske Regi­oner tog initiativ til at nedsætte en task­force til at se på problemet og finde løsninger. Øjen­foreningen sidder med i task­forcen sammen med Sundheds­­styrelsen, der er med som observatør.

Akut behandling og øget effektivitet

Nu har Sundhedsstyrelsen slået fast, at våd AMD skal betegnes som akut. Den konstatering er en afgørende forudsætning for at opnå forbedringer for patienter, der rammes af våd AMD. I taskforcen er der også enighed om, at det er vanskeligt inden for de nuværende rammer at imødekomme det stigende behov for akutbehandling af våd AMD. Taskforcen ser derfor på, hvordan telemedicin, kunstig intelligens og nye samarbejdsformer kan være med til at øge kapaciteten. Øjenforeningen præsenterede i taskforcen et forslag til en forsøgsordning, der kan bane vejen for nye løsninger. Forslaget er blevet godt modtaget, og arbejdet fortsætter i 2022.