Baggrund

Derfor er Sankta Lucia skytshelgen for svagsynede

Historierne om Sankta Lucia er ikke kun mange – de er også makabre og ligger til grund for, at hun i dag anses som skytshelgen for blinde, svagsynede og folk med øjensygdomme.

Billede af 3 piger der går på lang linje, de er klædt i hvide kjoler, den første pige har en grankrans på hovedet med 4 tændte stearinlys i.

Foto: Mette Hornbæk Söderberg

Af Ditte M. Hansen Øjenforeningen

13. december bærer luciabrude i hele landet lyset ind for at markere Luciadag, der er festdagen for lyset og helgendagen for Sankta Lucia, den katolske kirkes skytshelgen for blinde, svagsynede og folk med øjensygdomme. Grunden til, at hun er blevet skytshelgen for netop dette, skal findes i hendes myteomspundne martyrdød, hvor flere historier fortæller, at hun mister sine øjne. Hvordan det sker, er der forskellige versioner af, men sammen ligger de til grund for, at hun ofte ses afbilledet med en plade, kvist eller en lille skål med to øjne i.

Historien kort

Den indledende historie om Lucia er dog ret enslydende. Som ung i slutningen af 200-tallets Romerrige konverterer hun til kristendommen, selvom kejseren har gjort det forbudt at være kristen. Om natten sniger hun sig ud for at give mad til de fattige kristne, der må skjule sig under jorden. På hovedet bærer hun en krans med lys, så hun kan se og have hænderne fri til at hjælpe. Da hun en dag afslår et frieri fra en romersk mand, hævner han sig ved at angive hende til myndighederne, og herfra går historien med forskellige slutninger.

Billede af en kvinde med gren i hånden med øjne, og fjerpen i den anden hånd.

Myteomspunden død

En af slutningerne lyder, at hun bliver sendt på bordel som straf for ikke at ville gifte sig. For ikke at friste kunderne river hun sine øjne ud, men der bliver ved med at vokse et nyt sæt frem. En anden historie fortæller, at hun bliver dømt til afbrænding på bål, hvilket Gud redder hende fra. Da vagterne skal slæbe hende derhen, er hun nemlig blevet så tung, at selv okser ikke kan flytte hende. Hun bliver heller ikke svækket af, at vagterne stikker hendes øjne ud, men må dog se døden i øjnene, da dommeren selv slår hende ihjel med sit sværd. Og historierne fortsætter. Men fælles for dem er, at den unge Lucia mister sine øjne og dør 13. december 304, som i dag fejres med optog og andre traditioner.