Guide

Sådan opbevarer du dine øjendråber i varmen

Sommervarme og øjendråber går ikke godt i spænd. De varme sommer­temperaturer risikerer nemlig at nedbryde de aktive stoffer i dråberne, så de ikke længere har den ønskede effekt. Øjenforeningen bringer her en guide til, hvordan du skal opbevare dine øjendråber i varmen.

Af Anne Mette Steen-Andersen

Sol, sommer og plusgrader får hvert år flere af Øjenforeningens medlemmer til at rejse spørgsmålet om, hvordan de skal opbevare deres øjendråber i den danske sommervarme eller på udlandsrejsen: Kan øjendråberne tåle at stå på køkkenbordet, mens solen brager ind ad vinduerne? Eller tager de skade af at ligge i strandtasken sammen med solcreme og skønlitteratur? Spørgsmålene er mange. Heldigvis er svaret ligetil, og hvis du læser det følgende opslag, ligger du inde med de informationer, du skal bruge for at passe godt på dine øjendråber i sommervarmen.

Dette skal du vide om opbevaring af øjendråber

Der findes et væld af forskellige øjendråber. Nogle øjendråber forebygger infektioner, andre har en antiinflammatorisk effekt. Andre igen virker ved at sænke trykket i øjet. Grundreglen for langt de fleste øjendråber er, at de skal opbevares ved temperaturer mellem 16 og 25 grader, samt at de ikke har godt af at stå i direkte sollys. De varme sommer­temperaturer risikerer at nedbryde det aktive stof i øjendråberne. Det aktive stof er dét, der har den virkende effekt i øjendråberne. Hvis det nedbrydes, har øjendråberne ikke længere den ønskede effekt. I nogle tilfælde kan direkte eksponering for sollys have samme nedbrydende effekt.

En anden følge af at udsætte øjendråberne for høje temperaturer eller direkte sollys er, at de risikerer at udfældes eller krystalliseres.

På varme dage i Danmark eller på udlandsferier til solrige rejsemål bør du derfor være opmærksom på ikke at udsætte øjendråberne for temperaturer over 25 grader eller for direkte sollys.

Øjenforeningen anbefaler, at du køber en lille køletaske, hvori du kan opbevare dine øjendråber. Køletasken er let at have med i bilen eller på strandturen, og du slipper for at bekymre dig yderligere, når først du har lagt dråberne i tasken.

Tidligere var det normalt at opbevare øjendråber i køleskabet, men man gør det sjældent i dag. Dog er der stadig nogle øjendråber, man anbefaler at opbevare i køleskabet, inden øjendråbeflasken brydes. Læs altid indlægssedlen på netop dine øjendråber, hvis du er i tvivl om, hvordan de bør opbevares.

Når du nu er her

Hvert år bruger 1/2 million danskere vores viden om synet. Vi er glade for at tilbyde forskningsbaseret viden om synet til dig - helt gratis. Det vil vi gerne blive ved med. Derfor har vi brug for din hjælp. Gør ligesom tusindvis af andre.

Selv et lille bidrag er velkommen